Jechałam pociągiem przez cały kraj – z Zakopanego do Gdańska. Pociąg spóźnił się półtorej godziny. Zażądałam więc zwrotu części ceny biletu. Odpowiedziano mi, że konieczność rekompensowania spóźnień dotyczy tylko pociągów IC i EC, za spóźnienie TLK nic mi się nie należy. Czy to prawda – pyta pani Mirosława.
Niestety tak. Prawo unijne zobowiązuje i polskich przewoźników kolejowych do rekompensaty za spóźnienie pociągu w wysokości:
w-25 proc. ceny biletu przy opóźnieniu wynoszącym od 60 do 119 minut,
w50 proc. ceny biletu w razie opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.
Przepis ten obowiązuje w naszym kraju wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów kategorii Express InterCity (EIC) oraz wszystkich międzynarodowych: osobowych, pospiesznych, RegioEkspres (RE), EuroCity (EC) i EuroNight (EN) w przejazdach pomiędzy krajami UE. Stosowanie tego prawa w stosunku do innych połączeń (np. TLK czy linterREGIO) jest zawieszone do 3 grudnia 2014 r. Spóźnień pociągów lokalnych (podmiejskich) w ogóle nie dotyczy.
Warto wiedzieć, że – jeśli się należy – o taką rekompensatę trzeba wystąpić do przewoźnika na drodze reklamacji. PKP Intercity stara się w takich sytuacjach proponować bon uprawniający do zniżkowego zakupu kolejnego biletu, ale jeśli tego wyraźnie zażądamy – ma obowiązek wypłacić gotówkę. Rekompensata nie ma związku z przyczyną opóźnienia pociągu, należy się nawet, gdy pociąg spóźnia się bez winy przewoźnika.
Niezależnie od opisanej rekompensaty każdy pasażer ma prawo domagać się zadośćuczynienia za straty, jakie poniósł z powodu opóźnienia pociągu, niezależnie od tego, z usług jakiego przewoźnika korzystał. Trzeba udowodnić poniesienie strat, ich wysokość i bezpośredni związek z opóźnieniem pociągu. Roszczenie zgłaszamy także w trybie reklamacji, a w razie jej odrzucenia możemy szukać sprawiedliwości w sądzie.
Podstawa prawna
Art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (WE) nr 1371/2007). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 maja 2011 r. w sprawie zwolnienia ze stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz.U. nr 117, poz. 683). Art. 3a ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1594). Art. 62 ust. 2 ustawy z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe. (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1173 ze zm.).