Jak dojechać najszybciej z jednego miasta do drugiego? Odpowiedź jest banalnie prosta – autostradą. Ale czy szybciej oznacza także bezpieczniej? Jazda po autostradzie rządzi się swoimi prawami, które warto znać, aby podróż przebiegła sprawnie i bez niemiłych niespodzianek.

Patrząc przez pryzmat policyjnych statystyk, autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg – w porównaniu do innych ich rodzajów, na autostradach dochodzi do najmniejszej liczby wypadków. W 2013 r. wydarzyło się na nich 289 wypadków, co stanowi 0,8% ogólnej ich liczby. Dla porównania, do największej liczby tego typu zdarzeń doszło na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych – aż 29 208 (81,5%). Najczęstszą przyczyną wypadków na autostradach jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (105), niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami (47), zmęczenie za kierownicą lub zaśnięcie (41) oraz nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (24). Mimo, że autostrady wydają się być bezpieczniejsze w podróżowaniu, to niestety i tak w kwestii wypadków można zauważyć tendencję wzrostową.

Trzymaj się zasad

Aby zminimalizować ryzyko kolizji czy wypadku trzeba trzymać się pewnych zasad podróżowania po autostradzie. Należy pamiętać, że ruch powinien odbywać się prawym pasem – lewy pas służy jedynie do wyprzedzania. Na całej długości autostrady obowiązuje zakaz cofania się oraz zatrzymywania (z wyjątkiem MOP). Co za tym idzie, nie wolno zatrzymywać samochodów, aby wysadzić pasażerów. Zabronione jest także zatrzymywanie aut przez autostopowiczów. Podczas jazdy ważne jest utrzymywanie odpowiedniej odległości (ok. 40 – 50 metrów) od następnego auta – warto zwrócić uwagę, że zignorowanie tej zasady jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków na autostradach.

Przy wyprzedzaniu oraz zmianie pasa kierunkowskaz powinien migać nieco dłużej, a zmiana pasa przed wyprzedzaniem powinna nastąpić ok. 50 metrów przed samochodem, który jest wyprzedzany. Pas ruchu można zmienić na przeciwległy jedynie korzystając z węzła autostradowego. Kto może poruszać się po autostradzie? Tylko kierujący samochodami i motocyklami. Po autostradzie nie pojeżdżą więc rowery, motorowery, ciągniki czy wozy konne. Autostradą nie mogą również poruszać się osoby piesze. Przebieganie na druga stronę przez pasy ruchu lub pas rozdziału jest surowo wzbronione.

Co w razie awarii?

Awarie niestety zdarzają się także i na autostradach, jak się wtedy zachować? W miarę możliwości należy zatrzymać się na pasie awaryjnym, włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości ok. 100 metrów od samochodu i udać się do kolumny alarmowej, za pośrednictwem której można wezwać pomoc. Zgłoszenia można także dokonać z telefonu komórkowego. – Użytkownicy naszej aplikacji mogą skorzystać z nowej funkcji, która pomoże im w bezproblemowym podróżowaniu po autostradzie. – mówi Jakub Wesołowski, Yanosik.pl – Aplikacja wykrywa zmniejszenie prędkości do pewnej wartości, poza MOP oczywiście, i podaje instrukcję jak postąpić w razie awarii. Jak również daje możliwość kontaktu z Centrum Zarządzania Autostradą, bez wychodzenia z auta i szukania słupka alarmowego. Na ten moment funkcja ta dostępna jest dla podróżujących autostradą A2 na odcinku Konin – Świecko – dodaje.

Gdy już skontaktujemy się z operatorem należy zastosować się do jego wskazówek, a następnie opuścić pojazd i czekać na pomoc za barierkami oddzielającymi pobocze od autostrady. Pomocne w razie awarii na autostradzie mogą okazać się kamizelki odblaskowe, które co prawda, w Polsce nie są obowiązkowym wyposażeniem auta, ale są nieodzowne w razie zmniejszonej przejrzystości powietrza. Istotną kwestią w przypadku awarii jest również to, że na autostradach zabronione jest holowanie pojazdów.

System informacji

Dobrze poinformowany kierowca podróżuje bezpieczniej i przyjemniej. Dużym ułatwieniem dla kierowców są tablice informacyjne o zmiennej treści ustawione na autostradach. Mogą one wyświetlać wiele istonych informacji jak ograniczenie prędkości, stan nawierzchni, warunki pogodowe, czas oczekiwania na bramkach czy informacje o wypadkach i zalecanym objeździe. Znów pomocne tutaj okazują się smartfony, za pośrednictwem, których kierowcy informują się o sytuacji na drodze i jednoczesnie mogą także dostarczać informacji operatorowi autostrady – Otrzymujemy automatyczne powiadomienie o każdym zgłoszeniu z systemu Yanosik, które miało miejsce na całym 255-km odcinku autostrady Świecko – Konin i jednocześnie sami dostarczamy do niego ważnych informacji dla podróżnych. – mówi Z. Kwiatkowska, Autostrada Wielkopolska S.A. – Pozwala to na szybszą wymianę informacji między Centrum Zarządzania Autostradą a kierowcami. – dodaje.