"Udziały w rynku sprzedaży nowych samochodów przez Toyotę po pierwszym kwartale 2013 r. wynosił 6,67%, ale celem jest osiągnięcie wkrótce poziomu 8%, a dalekosiężnym celem 10%. W 2012 r. sprzedaliśmy trochę poniżej 20 tys. aut, w tym chcemy przekroczyć tę granicę" - powiedział w rozmowie z ISBnews Mularczyk podczas gali "Menadżerowie Roku Home&Market", gdzie jednym z nagrodzony został prezydent Toyota Motor Poland Jacek Pawlak.
Manager Toyoty dodał, że jest to wynik bardzo dobry na tle Europy, wręcz nieosiągalny dla reszty krajów, gdzie udziały rynkowe marki sięgają 4%. Jednym ze sposobów na poprawę wyników w Polsce będzie utrwalania zaufania do marki i rozwijanie serwisu. Nie ma natomiast planów rozwoju sieci sprzedaży.
"W tej chwili jesteśmy na końcu drogi podpisywania nowych umów z dealerami, które zakładają wzrost poziomu obsługi i serwisu. Nie będziemy więc drastycznie zwiększać liczby salonów, mamy pełne obłożenie w Polsce" - powiedział Mularczyk.
W jego ocenie, istnieje natomiast szansa na zwiększenie zaangażowania w Polsce Toyoty na poziomie producenckim. W związku z rosnącym zainteresowaniem samochodami hybrydowymi, w naszym kraju możliwa jest lokalizacja fabryki podzespołów do tego typu pojazdów, zaopatrującego całą Europę.
"Nie widać szans na ulokowanie w Polsce fabryki całych samochodów, Toyota posiada tylko zakłady produkujące silniki i skrzynie biegów w Jelczu i Wałbrzychu. Ale wkrótce zapadnie decyzja o ewentualnym zwiększeniu w ciągu najbliższych 5 lat nacisku na technologię hybrydową i ulokowaniu fabryki podzespołów napędowych w Wałbrzychu lub w Jelczu" - zapowiedział Mularczyk.
Według niego, byłaby to linia produkcyjna zaopatrująca wszystkie fabryki koncernu w Europie. Nie można jednak liczyć na zwiększenie miejsc pracy czy duże inwestycje w infrastrukturę.
"Obecnie nasze dwa zakłady wykorzystują ok. 70% mocy produkcyjnych, więc ulokowanie w nich produkcji podzespołów do pojazdów hybrydowych pozwoliłoby na wykorzystanie pełnych mocy. Nie będzie to więc wiązać się z budową nowego zakładu" - podsumował w rozmowie z ISBnews Mularczyk.
Według instytutu Samar, liderem wśród marek samochodów osobowych i dostawczych jest Skoda, której udział w rynku w okresie styczeń-kwiecień 2013 r. wyniósł 11,47%. Drugie miejsce zajął Volkswagen (udział: 9,21%), trzecie - Toyota (udział: 7,54%). czwarty był Ford (udział: 6,73%), a piąta - Kia (udział: 6,02%),