Pociąg z 41 kontenerami wyruszył z Chin 18 grudnia 2012 roku z Chengdu w zachodnich Chinach. Skład miał 554 metry i ważył 715 ton, a niektóre ładunki przekraczały skrajnię w pionie – informują kolejarze.
Dwa razy szybciej niż droga morską
Pokonał trasę niemal dziesięciu tysięcy kilometrów przez Chiny, Kazachstan, Rosję oraz Białoruś w ciągu 15 dni. To znacznie krócej, niż gdyby kontenery zostały wysłane do Europy droga morską. Zazwyczaj transport morski z Chin do Europy trwa około 30-40 dni.
- Może okazać się, że transport kolejowy jest konkurencyjny cenowo z transportem morskim. W Chinach dużo fabryk umieszczonych jest w głębi kontynentu i do tej pory towary trzeba było transportować "na kołach" do portów - a to kosztuje. Tam następnie odbywał się przeładunek, za który też trzeba płacić. Potem w portach europejskich konieczne były kolejne przeładunki i znów transport kołowy w głąb kontynentu – komentuje dla portalu gazeta.pl prof. Remigiusz Kozłowski, ekspert logistyki i profesor z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Organizatorem transportu po stronie normalnotorowej była spółka Cargosped – wyspecjalizowana do obsługi sektor Intermodal w Grupie PKP CAGO Logistics.
Pociąg prowadzony był lokomotywą PKP CARGO S.A. - Łódź jest jedynym miejscem w Polsce, do którego realizowane są regularne bezpośrednie transporty kolejowe cargo z Chin - mówi portalowi gazeta.pl, Izabela Wolaniuk z łódzkiej firmy logistycznej Hatrans, która jest operatorem pociągu w Polsce. Hatrans liczy, że Łódź stanie się "portem" przeładunkowym dla firmy handlujących z Chinami.
Z szerokich torów na nasze…
Kontenery zostały przeładowane z wagonów szerokotorowych (1520 mm) na wagony normalnotorowe (1435 mm) na terminalu należącym do spółki CL Małaszewicze (PKP CARGO LOGISTICS). 2 stycznia 2013 roku pociąg wyjechał z Małaszewicz i 931 minut przed czasem dojechał do stacji docelowej Łódź –Olechów, gdzie został rozładowany.
To kolejny pociąg z Państwa Środka, który prowadzony jest przez PKP CARGO na terenie Polski. Dotychczas PKP CARGO obsłużyło kilka takich transportów, które kończyły bieg w Niemczech albo Czechach.
PKP CARGO to drugi największy przewoźnik kolejowy w UE i największy na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce, w 2012 r. przewiózł ponad 116 mln ton ładunków. PKP CARGO prowadzi także działalność poza Polską; ma licencje na wykonywanie samodzielnych przewozów kolejowych w Czechach, Austrii, Niemczech, Belgii i na Słowacji. W tym roku chce uzyskać licencje umożliwiające wykonywanie przewozów w Holandii i na Węgrzech.