Koszt zakupu pojazdów to 13,5 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz dotacji rządowej.

Oprócz obsługi trasy Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno, nowe pojazdy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, mogą być wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych, np. na linii do Ostrołęki.

Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. W każdym szynobusie jest 68 miejsc siedzących. Dodatkowo wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację. Znajduje się w nich także zamknięty system WC oraz przewijaki dla niemowląt. Szynobusy są dostosowane do po-trzeb osób niepełnosprawnych.

– Z roku na rok park taborowy Kolei Mazowieckich powiększa się o kolejne nowoczesne pojazdy szynowe. To priorytet naszej działalności. Realizacja inwestycji jest możliwa m.in. dzięki wsparciu ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego. Wdrożone dzisiaj do eksploatacji dwa nowe autobusy szynowe to przede wszystkim większy komfort podróży dla naszych pasażerów. Dzięki nim będą mogli szybko i bezpiecznie dotrzeć do pracy czy szkoły – mówi Artur Radwan Prezes Zarządu Spółki.

W pojazdach zostały zamontowane także specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych szynobusy wyposażono w monitoring. Dodatkowo zamontowane zostały kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazd posiada także wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany został system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.

– Mamy ogromną satysfakcję, że konsekwentne unowocześnianie taboru Kolei Mazowieckich odbywa się przy tak znaczącym udziale PESA Bydgoszcz. Przypomnę, że w barwach KM jeżdżą już nasze elektryczne Elfy, a obecnie przekazujemy kolejne pojazdy na linie niezelektryfikowane. Dzięki naszemu dużemu doświadczeniu w produkcji jednostek spalinowych wiem, że przekazywane dziś pojazdy typu 214 Mb są dopracowane i sprawdzone, a pasażerom życzę wiele satysfakcji z podróżowania - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes PESA Bydgoszcz SA.

Co ważne, szynobusy są także przyjazne środowisku. Są wyposażone w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO3b. Charakteryzują się mniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery. Zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie oszczędność dla spółki. Przejazd pojedynczego szynobusu jest bowiem znacznie tańszy, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu.

Całkowita długość pojazdu to 24,5 m, a maksymalna prędkość – 120 km/h.