Certyfikat ULC potwierdza, że lotnisko jest odpowiednio wyposażone i gotowe do przyjmowania samolotów rejsowych.
"Certyfikat jest potwierdzeniem, że w trakcie wieloetapowej procedury zweryfikowano dokumentację lotniska, sprawdzone zostało przygotowanie personelu, procedury oraz wyposażenie techniczne portu lotniczego. Prezes ULC tym samym potwierdził, że lotnisko jest przygotowane do bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych oraz że objęte jest nadzorem ze strony urzędu" - poinformował PAP rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski.
Certyfikat odebrali w środę w Warszawie prezydent Lublina Krzysztof Żuk oraz władze Portu Lotniczego Lublin - prezes Grzegorz Muszyński i wiceprezes Dariusz Krzowski.
Uroczyste otwarcie lotniska planowane jest na poniedziałek. Tego dnia z Portu Lotniczego Lublin ma też wystartować pierwszy samolot rejsowy - do Londynu.
Dotychczas loty z Lublina zapowiedzieli dwaj przewoźnicy: Ryanair - do Londynu i Dublina, a od marca 2013 r. również do Liverpoolu oraz Wizz Air - do Londynu i Oslo. Loty czarterowe do popularnych miejscowości turystycznych zapowiadają też biura podróży.
Budowa Portu Lotniczego Lublin trwała dwa lata. Inwestycja objęła przestrzeń 300 ha. Wszystkie prace przy budowie Portu zakończyły się w październiku 2012 r. Pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m kw. przystosowany jest do obsługi 1 mln pasażerów rocznie. Jankowski dodał, że według szacunków, w pierwszym roku pracy Port obsłuży ok. 300 tys. pasażerów.
Wybudowana została także linia kolejowa, którą wprost do terminala będą wjeżdżać szynobusy zapewniające szybki dojazd z i do Lublina. Oficjalne przekazanie do użytku nowej linii kolejowej do terminalu lotniska ma się odbyć w piątek.
Budowa lotniska kosztowała około 400 mln zł. 144,5 mln zł pokryje dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.