400 mln zł - to wartość sześciu inwestycji dotyczących wód śródlądowych i wpisanych na podstawową listę realizowanego obecnie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Resort środowiska liczy, że w kolejnej unijnej perspektywie - na lata 2014-20 - zostanie wykonanych aż 19 podobnych inwestycji. Ministerstwo przygotowało listę projektów wartych prawie 3,3 mld zł. Dzięki nim polskie rzeki znów będą żeglowne.
Najdroższy jest projekt modernizacji Kanału Gliwickiego, który pochłonąć ma aż 600 mln zł. Przedsiębiorcy liczą jednak przede wszystkim na to, że znów będzie można transportować towary Odrą - do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Zarówno resort środowiska, jak i Piotr Chajderowski - prezes OT Logistics podkreślają, że inwestycje nie tylko poprawią żeglowność, ale także ograniczą ryzyko powodzi. "W Polsce mamy powódź co 4-5 lat. W Niemczech, gdzie inwestycje już zrealizowano, zagrożenie to występuje raz na 20 lat" - mówi szef OT Logistics.