Obecnie w budowie i przebudowie jest ponad 1 tys. km dróg krajowych. Realizacja nowych projektów za każdym razem przynosi konkretne korzyści dla poszczególnych regionów Polski. Poprawiają się warunki drogowe, przez co podróżowanie jest coraz łatwiejsze i coraz bardziej komfortowe dla podróżujących. Dzięki przebudowie istniejących i budowie nowych odcinków dróg, udało się znacznie skrócić czas przejazdu oraz usprawnić ruch w centrach miast.
W drogę
Najwięcej środków pozyskanych z Unii Europejskiej przeznaczanych jest na transport. W latach 2007 – 2013 na nowe inwestycje, w tym również inwestycje drogowe, przeznaczono kwotę bliską 20 mld euro. Stanowi to prawie 30% wszystkich środków pochodzących z funduszy unijnych. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w obszarze Narodowej Strategii Spójności wspomaga budowę nowych inwestycji drogowych na terenie całego kraju. Realizuje je w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ).
Nowe inwestycje dzięki nowoczesnej infrastrukturze
Głównym celem POIiŚ jest podnoszenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów. Jest to możliwe między innymi poprzez realizowanie nowych inwestycji drogowych, ze szczególną dbałością o środowisko naturalne, zdrowie mieszkańców i rozwój gospodarczy ośrodków, wokół których skupiona jest inwestycja. Dzięki prowadzonym projektom powstały całkowicie nowe, bezpieczne wiadukty oraz przejścia dla pieszych. Nowoczesna sygnalizacja świetlna, ekrany akustyczne i ścieżki rowerowe przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa i znacznie zwiększyły komfort użytkowania dróg. Przykładem takiej inwestycji jest budowa nowej dwujezdniowej ulicy Nowe Zawady w Poznaniu.
Jak mówi Tomasz Libich, specjalista ds. informacji publicznej ZDM w Poznaniu, oddana do użytku trasa Nowe Zawady, od ronda Śródka pokrywa się z przebiegiem ulicy Podwale i prowadzi pod nowo wybudowanym wiaduktem magistrali kolejowej, która łączy Warszawę z Berlinem. Następnie wiedzie pomiędzy wałem przeciwpowodziowym a istniejącą ulicą Zawady. Na wysokości ulicy Głównej trasa łączy się z istniejącym odcinkiem, który prowadzi do ulicy Bałtyckiej i mostu Lecha. Dodatkowo dla usprawnienia ruchu zbudowane zostały dwie jezdnie - po trzy pasy ruchu każda. Kierowcy zyskali więc wytyczony po nowym śladzie szeroki i wygodny odcinek drogi, łączący północne dzielnice Poznania z położonymi na prawym brzegu Warty. Dzięki inwestycji nie muszą już korzystać z zatłoczonej dotąd wąskiej i sfatygowanej ulicy Głównej. Wartość inwestycji to blisko 85 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło ponad 28 mln zł.
Nowy Śląsk bardziej przyjazny kierowcom
W 2011 roku na terenie województwa śląskiego, dzięki inwestycjom drogowym poprawił i usprawnił się ruch komunikacyjny na obszarach, w których były one realizowane. Jedną z nich było oddane do użytku połączenie drogi krajowej numer 1 z tzw. „ korytarzem północnym”.
Zrealizowanie tej inwestycji doprowadziło do połączenia północnej części Częstochowy z drogą krajową numer 1 w zupełnie nowy sposób. Dzięki temu mieszkańcy północnych dzielnic miasta mogą łatwiej i szybciej dostać się na DK1, a także przez nowy węzeł zjechać z trasy w pobliżu miejsca swojego zamieszkania. - Przy okazji udało się poprawić inne rzeczy - bezpieczeństwo, płynność ruchu i czas przejazdu. Udało się stworzyć dobre warunki infrastrukturalne dla rozwoju inwestycji w mieście poprzez ułatwienie dojazdu do terenów położonych w okolicy węzła - mówi Marta Górska, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie. Wartość inwestycji to ponad 21 mln zł, a dofinansowanie z funduszy europejskich wyniosło ponad 14 mln zł.
Wrocław zmienia się z UE
Wrocław to w opinii wielu jedno z najlepiej i najszybciej rozwijających się miast
w Polsce. Przybywa tu nowych inwestycji, które przyczyniają się do powstawania miejsc pracy i poprawy warunków życia mieszkańców.
Inwestycje te nie byłyby możliwe, gdyby nie działania Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz fundusze unijne, pozyskane
z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W 2009 roku zakończono jeden z kluczowych dla miasta projektów, który w znacznym stopniu usprawnił ruch drogowy we Wrocławiu - przebudowano ulicę Lotniczą w ciągu drogi krajowej numer 94.
Po przebudowie ulicy Lotniczej nowy stadion uzyskał połączenie z obwodnicą Wrocławia, a za jej pośrednictwem także z innymi częściami miasta. Inwestycja była niezbędna ze względu na stan techniczny, w jakim znajdował się ten fragment drogi. Stare wiadukty nad linią kolejową od dłuższego czasu pozostawały zamknięte dla cięższych pojazdów, a samochody osobowe musiały jeździć po zwężonej jezdni. - Konieczne było wybudowanie wielu obiektów inżynierskich. Nową konstrukcją trzeba było zastąpić most na Ślęzy i wspomniane wiadukty. Ponadto w ciągu nowej drogi powstał wiadukt nad esplanadą stadionu, wiadukt nad nowo wybudowaną aleją Śląską - mówi Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji Sp. z o. o. Trasa, oprócz funkcji wylotowej z miasta, stała się alternatywą dla autostrady A4. Ogólna wartość projektu wyniosła ponad 88 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków UE stanowi kwota przekraczająca 54 mln zł.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko realizowany przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z roku na rok przynosi coraz większe korzyści dla Polski. Projekty, których realizacja została już zakończona, sprzyjają przedsiębiorcom i dalszym inwestycjom. Powstają nowe miejsca pracy. To spory pożytek dla wielu osób, w szczególności dla mieszkańców z terenów objętych dofinansowaniem. Dzięki realizacji POIiŚ, mieszkańcy mogą korzystać z lepszych i bezpieczniejszych dróg.