Jak podkreślił dyrektor projektu Paweł Dziwisz z PKP PLK, łódzki dworzec to zupełnie nowy rodzaj budowy kolejowej. "W Polsce takiego zakresu budowy dworca podziemnego dotąd nie było" - powiedział w piątek PAP Dziwisz.
Komora startowa, czyli podziemna część konstrukcji, ma powstawać metodą tradycyjnego wykopu. Będzie miała 400 metrów długości i 100 m szerokości. Jednocześnie rozpocznie się także wykonywanie ścian szczelinowych podziemnej stacji.
"Komora startowa to konstrukcja żelbetowa, ściany szczelinowe, stropy. To są fundamenty dworca. Następnym etapem będzie uzyskanie pozwolenia na część górną dworca" - wyjaśnił dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, reprezentujący wykonawcę konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor.
Według zapewnień wykonawcy zakres prac, a także liczba maszyn i pracowników będzie stopniowo zwiększana - docelowo może to być nawet 2 tys. osób. W pierwszym etapie prac przewiduje się wywiezienie ok. 400 tys. ton ziemi, a w sumie z terenu budowy ma zostać wywiezione 1,8 mln ton.
Budowa całego dworca została podzielona na wiele etapów, a wykonawca sukcesywnie będzie występował o pozwolenia na budowę. Konieczne będzie także pozyskanie pod inwestycję jeszcze niektórych działek. Po wykonaniu komory startowej sprowadzona ma zostać specjalna tarcza, która posłuży do drążenia tunelu do dworca.
Trasa wywozu ziemi z placu budowy dworca rozpoczyna się wyjazdem na ul. Niciarnianą, następie przebiega przez starą krańcówkę przy ul. Nowogrodzkiej i biegnie ulicami: Widzewską, Wagonową, Henrykowską i Pomorską do wyrobiska po żwirowni. Ciężarówki docelowo mają kursować co 3-4 minuty między godz. 6 a 22. W godzinach szczytu planowane są wyłączenia lub ograniczenia ich ruchu.
Prace ziemne na budowie dworca mogły się rozpocząć po tym, jak Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (GINB) nie uwzględnił odwołania firmy Enkev od decyzji wojewody łódzkiego, który wydał pozwolenie na budowę.
Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się również m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi dla niemal tysiąca samochodów.
Osiem metrów pod ziemią znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi. Na drugim poziomie 16,5 metra pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku - zachodnie i wschodnie. Do dworca będzie prowadziła nowa linia tramwajowa na ul. Składowej.
Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie kolejowe przez planowany w przyszły tunel pod centrum miasta i obsługę pociągów praktycznie we wszystkich kierunkach.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Ma ono nie tylko zbudować nowy budynek dworca, ale również zmodernizować tory kolejowe w kierunku stacji Łódź Widzew, a także wybudować tunel dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m. Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na 2015 r. Koszt inwestycji współfinansowanej przez UE, to 1,75 mld zł.