Modernizacja linii kolejowej Radom-Warszawa rozpocznie się w 2013 r. i potrwa do 2017 r., a nie do 2015 r. - jak wcześniej zakładał inwestor. Zmiany te resort transportu tłumaczy problemami i opóźnieniami przy opracowywaniu dokumentacji projektowej inwestycji.

Inwestor, czyli spółka PKP PLK, w związku z opóźnieniami w fazie projektowej, zaproponował rozbicie inwestycji na dwa etapy - poinformował PAP w środę rzecznik prasowy ministerstwa transportu Mikołaj Karpiński.

W pierwszym - przewidzianym do realizacji do roku 2015 - ma być zmodernizowany ponad 46-km odcinek linii kolejowej Warszawa-Okęcie - Warka. W tym czasie mają być także wykupione wszystkie grunty na odcinku linii kolejowej oraz zmodernizowany układ torowy stacji Radom. Pierwszy etap prac ma być, według Karpińskiego, sfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Natomiast drugi etap robót przewidziany jest na lata 2014-2017. W tym okresie zaplanowano modernizację linii kolejowej z Warki do Radomia. Na blisko 43-km odcinku ma być wybudowany drugi tor. W planach jest również wprowadzenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który m.in. poprawi bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Drugi etap ma być finansowany ze środków z kolejnej perspektywy finansowej UE. Wcześniej PKP PLK planowało, że cała inwestycja zostanie zrealizowana w ramach środków z programu Infrastruktura i Środowisko. Jednak - jak wyjaśnił rzecznik - w związku z opóźnieniami przy opracowywaniu dokumentacji projektowej, obawiano się, że roboty nie zostałyby zakończone na czas, a inwestycja straciłaby dofinansowanie UE.

"Rozbicie inwestycji na dwa etapy podyktowane zostało koniecznością minimalizacji ryzyka utraty środków z Unii Europejskiej z powodu niepełnego wykonania i rozliczenia robót budowlanych do końca 2015 r. oraz uwarunkowaniami technologicznymi i aspektami społecznymi" - wyjaśnił Karpiński.

Rzecznik dodał, że prowadzone są prace przygotowawcze do inwestycji. Opracowywana jest dokumentacja projektowa i materiały przetargowe na wybór wykonawców robót dla obszarów Lokalnych Centrów Sterowania: Warszawa-Okęcie i Radom. Prace te przebiegają jednak z opóźnieniem. Jest to spowodowane m.in. protestami mieszkańców i rozbieżnościami w przebiegu granic działek między mapami do celów projektowych - a danymi pozyskanymi z ośrodków dokumentacji geodezyjnej. Tymczasem - według rzecznika - do realizacji całej inwestycji niezbędny jest wykup ponad 1500 działek. Ma on rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku.

Linia kolejowa z Radomia do Okęcia liczy około 100 km. Jej modernizacja jest ważna dla mieszkańców Radomia i okolic. O rozpoczęcie tej inwestycji radomianie zabiegają od lat. Codziennie do pracy w stolicy dojeżdża kilka tysięcy mieszkańców Radomia.

Termin realizacji inwestycji był przesuwany już kilkakrotnie. W 2007 r. zapowiadano, że inwestycja ma być zakończona przez Euro 2012. W listopadzie 2010 r. ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił w Radomiu, że remont szlaku kolejowego ruszy na przełomie 2011 r. i 2012 roku i zakończy się w 2014 r.

Po modernizacji torów dojazd z Radomia do Warszawy skróci się o około godzinę. Obecnie pociąg jedzie przeszło dwie godziny.

Orientacyjny koszt modernizacji linii nr 8 na odcinku Radom - Warszawa wynosi 1 mld 538 mln zł.