Ile zapłacimy za przejazd A2 na odcinku zarządzanym przez GDDKiA

- A2 Odcinek pierwszy – 91 km Warszawa - Stryków/Łódź - na razie bez opłat zarządzany przez GDDKiA

- A2 odcinek drugi - Stryków/Łódź - Konin ( ok. 80 km) zarządzany przez GDDKiA. Płacimy w systemie viaTOLL.

Stawki opłat wynoszą: motocykle – 0,05 zł/ km, pozostałe pojazdy lub zespoły pojazdów o DMC <3,5 t (samochody osobowe, dostawcze, mikrobusy) – 0,10 zł/ km, pojazdy powyżej 3,5 ton – opłata wg cennika viaTOLL.

Ile zapłacimy za przejazd A2 – odcinek prywatny – Autostrada Wielkopolski Konin – Świecko – 255 km (opłata łączna) od 0,23 do 1,80 zł za km

Kat.1 (sam. osobowe) – 59 zł; Kat.2 – 121 zł; Kat.3 – 163 zł; Kat.4 – 229 zł Kat.5 – 460 zł

Autostrada A2

Autostrada A2

źródło: Newspix

Ile zapłacimy za poszczególne odcinki  Autostrada Wielkopolski

- A2 odcinek trzeci Autostrada Wielkopolska Konin - Września (ok. 48 km) – od 14 do 140 zł (Od 0,29 do 2,91 zł za km).

Stawki opłat wynoszą: motocykl, samochód 2-osiowy - 14 zł; motocykl z przyczepą, samochód 2-osiowy z przyczepą, samochód 2-osiowy z oponami bliźniaczymi - 27 zł; samochód 3-osiowy, lub 2-osiowy z oponami bliźniaczymi, z przyczepą - 41 zł; samochód 3-osiowy z przyczepą, samochód powyżej 3 osi - 63 zł; pojazdy ciężkie - 140 zł

A2 odcinek czwarty - Autostrada Wielkopolska Września-Krzesiny (37,5 km) od 14 do 140 zł (Od 0,37 do 3,73 zł za km)

Stawki opłat: motocykl, samochód 2-osiowy - 14 zł; motocykl z przyczepą, samochód 2-osiowy z przyczepą, samochód 2-osiowy z oponami bliźniaczymi - 27 zł; samochód 3-osiowy, lub 2-osiowy z oponami bliźniaczymi, z przyczepą - 41 zł; samochód 3-osiowy z przyczepą, samochód powyżej 3 osi - 63 zł; pojazdy ciężkie - 140 zł.

- A2 odcinek piąty Autostrada Wielkopolska Poznań (Komorniki) - Nowy Tomyśl (50,4 km) od 14 do 140 zł (Od 0,27 do 2,77 zł za km)

Stawki opłat: motocykl, samochód 2-osiowy - 14 zł; motocykl z przyczepą, samochód 2-osiowy z przyczepą, samochód 2-osiowy z oponami bliźniaczymi - 27 zł; samochód 3-osiowy, lub 2-osiowy z oponami bliźniaczymi, z przyczepą - 41 zł; samochód 3-osiowy z przyczepą, samochód powyżej 3 osi - 63 zł; pojazdy ciężkie - 140 zł.

- A2 odcinek szósty Nowy Tomyśl - Świecko - 105,9 km – od 17 do 40 zł (od 0,16 do 0,37 zł za km)

Stawki opłat: motocykl, samochód 2-osiowy - 17 zł; motocykl z przyczepą, samochód 2-osiowy z przyczepą, samochód 2-osiowy z oponami bliźniaczymi - 40 zł; samochód 3-osiowy lub 2-osiowy z oponami bliźniaczymi, z przyczepą - 40 zł; samochód 3-osiowy z przyczepą, samochód powyżej 3 osi - 40 zł; pojazdy ciężkie - 40 zł.

Państwowe autostrady – najtaniej: opłata zaczyna się od 5 groszy za kilometr

Najmniej zapłacą kierowcy korzystający z autostrad zarządzanych przez GDDKiA, nazywanych tzw. autostradami państwowymi.

Najmniej – 5 groszy za kilometr przejechanej autostrady zapłacą motocykliści. 

Płatne autostrady państwowe: Autostrada A1 - odcinek Rusocin - Nowa Wieś; Autostrada A2 - odcinek Konin – Świecko; Autostrada A4 - odcinek Kraków - Katowice
Dwa razy więcej, czyli 10 groszy za kilometr uiszczą kierowcy samochodów osobowych do 3,5 t.

Zamiast winiet - opłata w systemie viaTOLL – od 16 do 53 groszy

Zawodowcy na państwowych autostradach i drogach płacą w systemie viaTOLL – opłata od 16 do 53 groszy za kilometr.

Inne ceny obowiązują w przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony, które można powiedzieć, poruszają się po polskich drogach zawodowo. Od roku nie obowiązuje już w Polsce system winiet, czyli ryczałtowa opłata za korzystanie z dróg, z naklejką na szybie. Został on zastąpiony systemem automatycznego systemu poboru opłat viaTOLL.

Obecnie w systemie viaTOLL płatnych jest blisko 2 tys. km dróg krajowych i autostrad. W 2014 roku ma obejmować już 2880 km.

W pierwsza niedziele lipca do sieci włączono kolejne 320 km nowych dróg. Kierowcy samochodów powyżej 3,5 tony płacą m.in. na drodze S7 z Elbląga do Pasłęka, na dwóch odcinkach drogi krajowej 91 i na 92 z Łowicza do Wrześni.

Drogi z systemem poboru opłat viaTOLL:

- autostrada A1 na odcinkach: węzeł Tuszyn – węzeł Bełchatów, węzeł Sośnica – węzeł Świerklany;
- autostrada A2 na odcinku węzeł Modła – węzeł Stryków I;
- autostrada A4 na odcinkach: Zgorzelec (granica państwowa) – węzeł Bielany Wrocławskie, węzeł Bielany Wrocławskie – węzeł Kleszczów, węzeł Kleszczów – węzeł Murckowska, węzeł Balice I – węzeł Szarów;
- autostrada A6 na odcinku Kołbaskowo (granica państwowa) – węzeł Kijewo;
- autostrada A8 na odcinku węzeł Nowa Wieś Wrocławska (A4) – węzeł Pawłowice;
- autostrada A18 na odcinku Golnice – Krzyżowa

System viaTOLL jest wygodniejszy, ale kierowcy twierdzą, że jest droższy od starego systemu opartego o winiety.

Stawki opłaty elektronicznej uzależnione są od: klasy drogi; maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu; klasy emisji spalin EURO. Mówiąc krótko – im lżejszy i bardziej ekologiczny pojazd (spełniający wysokie normy emisji spalin), tym opłata jest mniejsza. 

Nowy system podniósł koszty transportu o 10-11 groszy na kilometrze - twierdzą przewoźnicy

Dla członków Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce największą zmianą, jaką przyniósł system viaTOLL, jest wzrost kosztów transportu ciężarowego. 

Jak mówi dyrektor departamentu transportu w ZMPD Tadeusz Wilk, z przeprowadzonych wśród członków Zrzeszenia badań wynika, że koszt przejechania jednego kilometra wzrósł w granicach 10-11 groszy. "Kolejne rozszerzenie sieci płatnych dróg przyniesie wzrost kosztu kilometra o dalsze 4 do 5 groszy" - dodał Wilk.

Członkowie Zrzeszenia uskarżają się też na fakt, że autostrady zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy pozostają poza systemem viaTOLL (wcześniej wykupiona winieta umożliwiała im bezpłatny przejazd taką autostradą), a pobierane tam oddzielnie opłaty uznają za wygórowane.

ViaTOLL – państwowa maszynka do zarabiania pieniędzy

Po roku funkcjonowania system przyniósł budżetowi ponad 800 mln zł przychodów. W całym 2012 roku przychody mają przekroczyć 1,1 mld zł. W całym okresie kontraktu, czyli do 2018 roku Skarb Państwa na elektronicznym poborze opłat zarobi 23 mld zł.