statystyki

Włoch: Najczęściej zwalczane jest ostatnie ogniwo, czyli kierowcy [WYWIAD]

autor: Piotr Szymaniak04.08.2020, 06:01; Aktualizacja: 04.08.2020, 08:27
kierowca

kierowcaźródło: Materiały Prasowe

Mało jest doniesień o działaniach uderzających w warsztaty, które montują urządzenia do manipulacji tachografami, czy w osoby opracowujące i dostarczające nielegalne rozwiązania - mówi Mateusz Włoch z firmy Inelo, producenta oprogramowania i elektroniki do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców

psav picture

Czy pana zdaniem Inspekcja Transportu Drogowego efektywnie zwalcza manipulacje tachografami?

W mojej ocenie ITD należy do ścisłej czołówki inspekcji wśród krajów UE, jeśli chodzi o wykrywanie manipulacji związanych z tachografami i czasem pracy kierowców. Przeglądając informacje branżowe, można stwierdzić, że przynajmniej kilka razy w tygodniu są doniesienia o wykrytych najpoważniejszych naruszeniach ‒ do jakich zaliczają się wspomniane oszustwa związane z tachografami. Wykrywane są nie tylko proste próby oszustw, lecz także te najbardziej skomplikowane i pozornie nie pozostawiające śladów ‒ jak np. zmiany w oprogramowaniu urządzeń rejestrujących czas pracy. Warto podkreślić, że jesteśmy także jednym z pierwszych krajów, w którym inspekcja testuje zaawansowane urządzenia do zdalnego sczytywania informacji sugerujących manipulacje poprzez technologie DSRC. Pozwala to wytypować do kontroli najbardziej podejrzane o manipulacje pojazdy.

Nie wszyscy podzielają ten optymizm. Nawet sami przewoźnicy twierdzą, że wykrywany jest tylko jakiś procent nadużyć. Co należałoby zrobić, by poprawić sytuację?

Najczęściej zwalczane jest ostatnie ogniwo ‒ czyli przyłapani zostają kierowcy i firmy wykorzystujące nieuczciwe praktyki. Znacznie rzadziej bądź niemalże wcale nie ma doniesień o działaniach wyżej, czyli uderzających w warsztaty montujące dane nielegalne urządzenia, czy jeszcze wyżej ‒ w osoby opracowujące i dostarczające nielegalne rozwiązania. Z innej strony sankcje za korzystanie z nielegalnych praktyk są wciąż za niskie. Powinny być znacznie wyższe i przewyższać zyski, które ich użycie przynosi nieuczciwym przewoźnikom.


Pozostało 66% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie