statystyki

Przybyła o pakiecie mobilności: Obawy budzi propozycja nowej definicji siedziby firmy [WYWIAD]

autor: Magdalena Cedro12.12.2019, 12:21; Aktualizacja: 12.12.2019, 12:21
TIR, ciężarówka, transport

Margareta Przybyła: Na stole jest bardzo niebezpieczna propozycja, która może doprowadzić do tego, że w przypadku kierowców składki będą płacone za granicą, i to nie w jednym kraju, ale nawet w kilku.źródło: ShutterStock

Margareta Przybyła: Na stole jest bardzo niebezpieczna propozycja, która może doprowadzić do tego, że w przypadku kierowców składki będą płacone za granicą, i to nie w jednym kraju, ale nawet w kilku.

Na jakim etapie są prace nad pakietem mobilności?

Instytucje europejskie wróciły do nich po wyborach europejskich i wakacyjnej przerwie we wrześniu. Od tego momentu odbyły się już trzy rundy negocjacyjne, ostatnia 25 listopada. Runda ta miała być rozstrzygająca, ale rozmowy zakończyły się fiaskiem. Nie udało się osiągnąć porozumienia w żadnej istotnej sprawie. Taka sytuacja jest częsta w przypadku negocjacji, które znacząco dzielą państwa UE.

Jakie są główne osie sporu?

Po pierwsze mamy dyskusję na temat powrotu ciężarówki do kraju siedziby co cztery tygodnie, co zaproponował niemiecki europoseł Ismail Ertug. Miałoby to skończyć z praktykami firm-skrzynek pocztowych oraz z sytuacjami, w których pojazd praktycznie nie wraca do kraju siedziby. Ta propozycja została przyjęta w Parlamencie Europejskim, ale nie wszyscy europosłowie są jej zwolennikami. Negatywnie oceniają ją także polscy przewoźnicy. W przypadku większości z nich kierowca wraca razem z ciężarówką, więc sam powrót nie jest problemem. Problematyczne jest jednak sztywne ustalenie tego okresu, bo to nie pozostawia żadnego manewru w sytuacjach szczególnych, jak np. wypadek, awaria samochodu czy choroba kierowcy. A pamiętajmy, że niewywiązanie się z obowiązku powrotu ciężarówki do kraju siedziby w skrajnym przypadku będzie mogło skutkować nawet utratą licencji. Jest to także kwestia o priorytetowym znaczeniu m.in. dla Bułgarii czy Rumunii. Większość państw członkowskich i Komisja Europejska są przeciwne tej propozycji.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie