statystyki

Pociągi do CPK dzięki wielkiej rządowej dotacji

autor: Krzysztof Śmietana14.11.2019, 07:22; Aktualizacja: 14.11.2019, 07:22
PKP Intercity w ciągu 10 lat ma dostać od państwa 19 mld zł. Eksperci boją się umocnienia monopolu.

PKP Intercity w ciągu 10 lat ma dostać od państwa 19 mld zł. Eksperci boją się umocnienia monopolu.źródło: ShutterStock

PKP Intercity w ciągu 10 lat ma dostać od państwa 19 mld zł. Eksperci boją się umocnienia monopolu.

Przewoźnik negocjuje z Ministerstwem Infrastruktury szczegóły nowej wieloletniej umowy na dofinansowanie przewozów o charakterze służby publicznej. Chodzi o połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe, które z założenia nie generują zysku. To przede wszystkim dawne pociągi pospieszne kategorii TLK i IC.

Rząd ma już założenia zapisów nowej umowy. Wiadomo, że zostanie podpisana przynajmniej na 10 lat, choć przewoźnik chciałby, żeby objęła dłuższy, nawet 15-letni okres. Zaskakiwać może duży wzrost rządowej dotacji dla przewoźnika. Z poziomu 700 mln zł w tym roku ma ona wzrosnąć do 1 mld zł w 2022 r. i aż do ok. 3 mld zł w 2029 r.

Przewoźnik twierdzi, że dotacja musi rosnąć, bo spółka chce rozwijać połączenia – jeździć częściej i uruchamiać kursy na nowych trasach. Według założeń praca przewozowa, czyli liczba kilometrów przejechanych przez pociągi PKP IC, w ciągu dekady podwoi się. Roczna dotacja od rządu w ciągu 10 lat wzrośnie jednak aż czterokrotnie. W praktyce oznacza to, że dopłata do wozokilometra w tym okresie się podwoi. Skąd ten skok?


Pozostało jeszcze 80% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie