statystyki

Problem wielkiej wagi w Inspekcji Transportu Drogowego. Przedsiębiorcy mogą kwestionować kary

autor: Piotr Szymaniak18.09.2018, 07:30; Aktualizacja: 18.09.2018, 08:14
Przypomnijmy, że od 3 września służby (przede wszystkim Inspekcja Transportu Drogowego) mogą nakładać kary od 500 zł do 10 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnych mas i wymiarów pojazdów.

Przypomnijmy, że od 3 września służby (przede wszystkim Inspekcja Transportu Drogowego) mogą nakładać kary od 500 zł do 10 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnych mas i wymiarów pojazdów.źródło: ShutterStock

Przynajmniej 1/4 wag stosowanych przez Inspekcję Transportu Drogowego nie nadaje się do ważenia masy rzeczywistej pojazdów. Przedsiębiorcy mogą kwestionować zasadność nakładanych kar.

Problem podwójnych sankcji za przeciążone pojazdy, z jakim będą musieli się zmierzyć przewoźnicy i organy kontrolne, to niejedyny kłopot związany z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1481). Przypomnijmy, że od 3 września służby (przede wszystkim Inspekcja Transportu Drogowego) mogą nakładać kary od 500 zł do 10 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnych mas i wymiarów pojazdów. Jazda przeładowaną ciężarówką bez zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym stanowi też naruszenie kodeksu drogowego, za które przewoźnikowi grozi nawet 15 tys. zł.

Tymczasem są ogromne wątpliwości co do prawidłowości pomiarów dokonywanych przez ITD za pomocą wag przenośnych niektórych rodzajów. Chodzi przede wszystkim o urządzenia typu SAW-10 C pierwszej i drugiej generacji, które przeznaczone są do ważenia poszczególnych osi pojazdów. Dzięki nim służby mogą stwierdzić, czy dany pojazd nie przekracza dopuszczalnych limitów, które w zależności od kategorii drogi nie mogą być większe niż 8, 10 lub 11,5 tony na oś. Kłopot w tym, że inspekcja sumuje również wyniki pomiarów poszczególnych wag i w ten sposób wyznacza rzeczywistą masę całkowitą pojazdu. Choć brzmi to logicznie, to jak podkreśla mec. Łukasz Chwalczuk, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego, takie działania są niezgodne z prawem, ponieważ z instrukcji producenta wynika, że uzyskany w ten sposób pomiar może być traktowany jedynie jako orientacyjny.

Wagi stacjonarne Inspekcji Transportu Drogowego

Wagi stacjonarne Inspekcji Transportu Drogowego

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

2+2 nie zawsze daje 4


Pozostało jeszcze 54% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie