Mamy prawdziwy boom na koleje aglomeracyjne. W wielu miejscach kraju przekonano się, że sprawnie kursujące pociągi są receptą na korki na drogach.
W najbliższych latach na nowe przystanki, remonty torów i tabor w aglomeracjach wydanych zostanie kilkanaście miliardów złotych. Jednym z beneficjentów będzie Szczecin i okoliczne miejscowości. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała właśnie umowy o wartości 500 mln zł na przebudowę torów, która umożliwi stworzenie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Zmodernizowane zostaną linie do Polic, Gryfina, Stargardu Szczecińskiego i Goleniowa. Powstanie dziewięć nowych stacji.
Rewolucyjne zmiany także w Krakowie. Pół roku temu powstała estakada kolejowa, która ułatwiła wyjazd na południe, np. do Skawiny. Teraz trwają prace na znacznie większą skalę. Na wzór Warszawy na odcinku Kraków Główny – Kraków Bieżanów dobudowywane są dwa tory dla pociągów aglomeracyjnych. To poprawi przepustowość i pozwoli uruchamiać częste kursy. Powstanie też kilka nowych stacji, m.in. przy osiedlu w Bronowicach. Koniec prac zaplanowano w 2020 r. – To przełom w komunikacji. Dojazdy z przedmieść staną się łatwiejsze. Zakładamy, że na nowym przystanku przy ul. Dietla będzie wysiadać więcej pasażerów niż na Dworcu Głównym. Pracujemy nad tym, by przesiadki do tramwajów były w tym miejscu jak najwygodniejsze – mówi Bartosz Piłat z krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Samorząd województwa małopolskiego od kilku lat tworzy system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. To linie: Wieliczka – Kraków – lotnisko Balice, Skawina – Kraków – Sędziszów i Tarnów – Kraków. Samorząd województwa ma teraz 34 pociągi, a docelowo chce podwoić tę liczbę.