statystyki

Kolej jeszcze pohałasuje. Będzie więcej czasu na przystosowanie wagonów do norm hałasu

autor: Krzysztof Śmietana23.05.2018, 07:42; Aktualizacja: 23.05.2018, 08:11
tory

toryźródło: ShutterStock

Przewoźnicy towarowi wybronili się horrendalnymi kosztami dostosowania wagonów do nowych norm hałasu. Będą mieć na to 12 lat.

Stawką były 2 mld zł. Na tyle wyceniano operację dostosowania hamulców we wszystkich wagonach polskich przewoźników towarowych. Chodziło o to, by tabor spełnił nowe normy unijne dotyczące hałasu. Bruksela zakładała, że wagony będą musiały zostać zmodernizowane do końca 2024 r. – Dzięki zaangażowaniu przedstawicieli Polski, w tym prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, udało się wynegocjować dla naszych przewoźników towarowych korzystne rozwiązanie.

W przypadku ogromnej większości wagonów obowiązek dostosowania hamulców przesunięto o 12 lat, do końca 2036 r. – mówi Tomasz Frankowski, rzecznik UTK. Polski urząd przekonał do tego rozwiązania Agencję Kolejową Unii Europejskiej, która ma największy wpływ na zapisy dyrektywy o cichych hamulcach.

Nowe normy dla przewoźników wiązałyby się z wymianą klocków hamulcowych z żeliwnych na kompozytowe lub z montażem hamulców tarczowych. Wymiana wstawek z żeliwnych na kompozytowe jest tańsza, ale w tym przypadku konieczna byłaby też wymiana kół z obręczowanych na monoblokowe. To zwiększałoby koszty dostosowania nawet siedmiokrotnie. Zmiany najbardziej odbiłyby się na budżecie PKP Cargo, naszego największego przewoźnika towarowego. Szacował on, że koszty modernizacji taboru sięgnęłyby 1,3 mld zł. Według wyliczeń UIP (International Union of Wagon Keepers) na przezbrojenie jednego wagonu trzeba wydać od 1429 do 3314 euro w zależności od tego, czy to wagon dwu-, cztero- czy sześcioosiowy. PKP Cargo narzekało, że zmiana przepisów drastycznie obniżyłaby pozycję konkurencyjną firmy. Na przykład wobec działającego na naszym rynku DB Cargo, które w sporej części wagonów już zastosowało nowoczesne rozwiązania. Rząd Niemiec dofinansowuje w całości zakup wstawek kompozytowych do wagonów kursujących na terytorium tego kraju.


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie