Polska będzie starała się o uzyskanie unijnego wsparcia przy budowie części kolejowej i drogowej Centralnego Portu komunikacyjnego (CPK) - poinformował PAP minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Zaznaczył jednocześnie, że obecnie unijne przepisy nie pozwalają na wspieranie budowy lotnisk, z wyjątkiem kwestii dotyczących poprawy bezpieczeństwa.

"Europejska polityka transportowa począwszy od tej obecnej perspektywy stawia bardzo silny akcent nie tylko na połączenia w ramach sieci TEN-T (bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej), ale, co jest swego rodzaju nowością, na węzły transportowe" - powiedział PAP Kwieciński.

Wyjaśnił, że chodzi o węzły nie tylko w rozumieniu kolejowych, czy drogowych, ale przede wszystkim zapewnienia intermodalności transportu.

"Nasza propozycja dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego jest o tyle ważna, że tworzy z CPK taki intermodalny węzeł" - stwierdził.

Minister powiedział też, że wartość części drogowej i kolejowej projektu CPK to około połowa całkowitej wartości projektu, która jest szacowana na 30-35 mld zł.

Kwieciński przyznał jednocześnie, że lotnisko, które powstanie w ramach CPK, mogłoby zostać częściowo sfinansowanie środkami pochodzącymi od inwestorów komercyjnych.

"Finansowanie dla części lotniskowej będziemy w stanie zapewnić" - podkreślił.

Minister poinformował, ze rząd docelowo chce włączyć CPK do transportowej sieci transeuropejskiej.