Niewydolny system finansowania inwestycji drogowych

autor: Paulina Szewioła06.12.2017, 16:00
droga, autostrada

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami NIK zaleca ministrowi ds. transportu podjęcie działań zaradczych.źródło: ShutterStock

Cele Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 nie zostały w pełni osiągnięte – wynika z raportu NIK.

W ocenie izby błędy popełniono już na etapie opracowywania projektu PBDK. Nie ustalono w nim bowiem kryteriów doboru zadań inwestycyjnych, nie dostosowano też planowanego zakresu działań do możliwości finansowych. Kryteria i kolejność wykonywania inwestycji wynikały głównie z zaawansowania przygotowania lub wykonawstwa robót oraz możliwości ich sfinansowania w ramach przydzielonych środków. W konsekwencji dzielono poszczególne inwestycje na etapy i kierowano do realizacji pojedyncze odcinki, bez zachowania ciągłości korytarza drogowego pomiędzy ośrodkami miejskimi. Ponadto w wyniku niewłaściwego przygotowania programu ujęto w planie 62 przedsięwzięcia drogowe bez zabezpieczenia finansowania.

NIK ustaliła też, że nie ukończono m.in. wszystkich kluczowych odcinków autostrad, nie zakończono realizacji dróg ekspresowych na wybranych ciągach i nie rozpoczęto prac na pozostałych ciągach priorytetowych. W poszczególnych latach realizacji programu oddano do ruchu następującą liczbę kilometrów dróg krajowych: w 2011 r. – 403,8 km, w 2012 r. – 711,8 km, w 2013 r. – 356,9 km, w 2014 r. – 331,7 km, a w 2015 r. (do 31 sierpnia) – 22,4 km. Pełen ciąg uzyskano tylko przy budowie autostrady A4. W kategorii dróg ekspresowych kompletne połączenia między ośrodkami miejskimi osiągnięto tylko w dwóch przypadkach, czyli S3 pomiędzy Szczecinem a Nową Solą oraz S8 pomiędzy Wrocławiem a miejscowością Walichnowy.

Z kontroli wynika także, że 103 zadania inwestycyjne realizowane w ramach programu, o wartości ponad 48 mld zł, wykonano z opóźnieniem w stosunku do pierwotnych terminów wskazanych w umowie z wykonawcą. Średni okres wydłużenia realizacji zadań wyniósł 200 dni. Na przykład powyżej roku opóźniono realizację 14 inwestycji, w tym np. o 1167 dni przeciągnęła się budowa obwodnicy Żyrardowa.


Pozostało 43% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

  • Atamcichobądź lewaku(2017-12-06 19:58) Zgłoś naruszenie 00

    Teraz zato popier....a budowa dróg..... 20 kilometrów a1 koło Częstochowy ma już podobno pół roku opóźnienia .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie