"Wizje rozwoju PKP w zakresie logistyki są dwie, a podstawową jest strategia do 2023 r., w której zapisano zmianę sposobu gospodarowania ogromnym zasobem nieruchomości. PKP SA odchodzi od czystej sprzedaży majątku na rzecz zagospodarowania i czerpania korzyści w długim okresie" - powiedział Antonowicz w rozmowie z ISBnews.
Według niego, pierwszym krokiem w realizacji tej wizji jest identyfikacja nieruchomości z potencjałem transportowo-logistycznym, głównie na cele transportu intermodalnego oraz platformy logistyczne. Kolejnym zadaniem jest promocja i rozwój segmentu łączącego kolej i drogi, czyli tzw. pierwsza i ostatnia mila.
"Drugą częścią, nad którą już pracujemy jest zmiana modelu biznesowego kolei na integratora usług logistycznych z usługami dodatkowymi, z wykorzystaniem potencjału podmiotów z grupy, czyli np. PKP Cargo, ale także partnerów zewnętrznych. Mamy już zidentyfikowane ponad 70 nieruchomości o potencjale logistycznym co najmniej kilkudziesięciu hektarów i więcej" - wyjaśnił członek zarządu.
Antonowicz podkreślił, że wszystkie te działania muszą być skoordynowane i włączone w plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjny, który ma w przyszłości być główny centrum logistycznym kraju. Równie ważnym aspektem jest udział PKP SA w koncepcji rozwoju nowego jedwabnego szlaku czyli zwiększenia potoku ładunków z Chin do Europy Zachodniej.
"Chcielibyśmy, aby Polska wykorzystała swoją 'rentę położeniową', czyli koncentrować i dekoncentrować w swoim hubie ładunki płynąc z i do Chin. Możemy do tego celu wykorzystać nasz cały potencjał, jak np. spółkę LHS, która pracuje z kolejami kazachskimi i azerskim nad tzw. południową odnogą szlaku" - wskazał.
Według niego, PKP SA planują w szybkim trybie uruchomić projekt integracji transportu śródlądowego i kolejowego, a już w tej chwili trwają negocjacje pakietu umowy partnerskiej z wykorzystaniem Odry i portów położnych przy tej rzece. Grupa che być także czynnym partnerem w integracji cargo kolejowego z lotniczym, ale tutaj wszystko jest uzależnione od terminu rozpoczęcia budowy CPK.
"Intermodal w grupie rośnie w tempie 30% w skali roku i naszym celem jest utrzymanie tego tempa w przyszłości poprzez inwestycje w infrastrukturę punktową. Wiemy bowiem, że ilość terminali jest na zadowalającym poziomie, ale nad ich wielkością i jakością musimy jeszcze popracować by zapewnić wystarczającą przepustowość" - zaznaczył Antonowicz.
PKP SA nie zarzuca także programu inwestycji deweloperskich na swoich terenach. Będą rozwijane projekty w Gdyni-Międzytorze, Krakowie oraz Warszawa Gdańska.
"Będziemy także intensywnie uczestniczyć w programie 'Mieszkanie+', mamy już wytypowane nieruchomości pod ten cel. Współpracujemy z BGK Nieruchomości i przygotowujemy pakiet do Krajowego Zasobu Nieruchomości zarówno w mniejszych, jak i dużych miastach. Grupa nie zamyka się jednak wyłącznie na projekty mieszkaniowe, ale planuje kontynuację strategii budowy obiektów komercyjnych np. w Poznaniu czy we Wrocławiu" - poinformował.
Antonowicz zapewnił, że trwa systematyczna modernizacja dworców kolejowych, a plany zakładają wyremontowanie ok. 200 z nich w okresie najbliższych 3 lat. Wówczas możliwe będzie lepsze ich wykorzystanie komercyjne n. na zasadzie współdzielenia, coworking'u itp.