Zmodernizowaną linią kolejową Warszawa - Białystok pociągi pasażerskie zaczną kursować od rozkładu jazdy 2020/2021 - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

"Założenie jest takie, że z Warszawy do Białegostoku pojedziemy zmodernizowaną trasą od rozkładu jazdy 2020/2021, czyli od grudnia 2020 roku pojedziemy tą trasą z prędkością 160 km/h" - powiedział Merchel.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały we wtorek umowę na modernizację drugiego odcinka linii Warszawa – Białystok, chodzi o fragment między stacjami Sadowne i Czyżew. Wartość umowy to 641,5 mln zł brutto.

"Na pierwszym odcinku trasy z Warszawy do Sadownego roboty torowe zostały już odebrane. Trwają prace jeszcze na dwóch obiektach mostowych. Od końca tego roku wraz ze zmianą rozkładu jazdy pojedziemy już tym fragmentem" - powiedział prezes Merchel.

Linia Warszawa - Białystok to fragment Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Rail Baltica, który z Berlina przez Polskę prowadzić będzie przez Kowno, Rygę i Tallin do Helsinek.

Szef PKP PLK poinformował, że roboty na odcinku Sadowne - Czyżew rozpoczną się w sierpniu tego roku i potrwają do jesieni roku 2019. Z kolei ostatni odcinek z Czyżewa do Białegostoku zostanie udostępniony podróżnym od rozkładu jazdy 2020/2021. Wtedy podróż z Warszawy do Białegostoku potrwa około dwóch godzin, a pociągi będą kursowały z prędkością 160 km/h.

Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że podpisanie umowy na modernizację odcinka Sadowne - Czyżew oznacza, że w tym roku PKP PLK podpisały już umowy na modernizacje kolejowej infrastruktury za ponad 10 mld zł.

W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew zmodernizowane zostaną dwie stacje: Małkinia i Sadowne. W Małkini powstanie nowy wiadukt kolejowy i podziemne przejście dla pieszych. Na modernizowanym odcinku znajdzie się 12 nowych peronów. Wszystkie będą wyposażone w nowe wiaty oraz system informacji dla podróżnych.

PLK zmodernizują około 70 km torów i 11 przejazdów kolejowo - drogowych. Przebudowane zostaną również trzy mosty, w tym wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug i drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia. W Małkini powstanie Lokalne Centrum Sterowania odpowiedzialne za sprawne prowadzenie ruchu pociągów.

W czasie modernizacji odcinka Sadowne - Czyżew linia będzie przejezdna dla pociągów pasażerskich, a kursowanie pociągów będzie odbywało się po jednym torze. Linią nie będą natomiast kursowały składy towarowe, które pojadą objazdami przez Bielsk Podlaski i Ostrołękę.