statystyki

Szmit: Można lecieć lub tkwić na peryferiach [WYWIAD]

autor: Konrad Majszyk05.04.2017, 08:10; Aktualizacja: 05.04.2017, 08:23
"Rozważana jest koncepcja, w której w Warszawie pozostanie małe miejskie lotnisko dla obsługi biznesu. Podobną rolę pełni port London-City. Oczywiście w Londynie skala ruchu jest o wiele większa, tam działa pięć dużych lotnisk komunikacyjnych. Poczekajmy na analizy, ta decyzja nie jest jeszcze podjęta."

"Rozważana jest koncepcja, w której w Warszawie pozostanie małe miejskie lotnisko dla obsługi biznesu. Podobną rolę pełni port London-City. Oczywiście w Londynie skala ruchu jest o wiele większa, tam działa pięć dużych lotnisk komunikacyjnych. Poczekajmy na analizy, ta decyzja nie jest jeszcze podjęta."źródło: ShutterStock

- Unijne pieniądze na budowę drogowych i kolejowych połączeń do nowego portu powinny się znaleźć po 2020 roku - uważa Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury.

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

ROZMOWA

Jak to jest, że na budowę dróg brakuje co najmniej 50 mld zł, a na Centralny Port Lotniczy znajdzie się 30 mld zł?

– Często bywa tak, że celów jest więcej niż środków na ich realizację. W przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ministerstwa rozwoju i finansów, wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju, deklarują, że mają koncepcję jego finansowania ze środków pozabudżetowych, np. rynku kapitałowego. W modelu finansowym jest też miejsce dla inwestorów prywatnych, ale raczej nie w dominującym wymiarze.

Bo UE się do CPK nie dołoży, skoro przy użyciu pieniędzy Brukseli zainwestowaliśmy w model odwrotny, czyli budowę licznych portów regionalnych.

W tej perspektywie unijnej trudno liczyć na dofinansowanie. Ale główne koszty związane z budową CPK zaczną być generowane po 2020 r., czyli już w nowej perspektywie finansowej. Negocjując warunki nowego budżetu UE, rząd będzie pewnie zwracał uwagę na CPK. Wtedy też powinny znaleźć się unijne pieniądze np. na budowę drogowych i kolejowych dojazdów do centralnego lotniska.

W ramach obsługi transportowej CPK powstaną koleje dużych prędkości?

To będzie przedmiotem szczegółowych analiz.


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie