statystyki

Szmit: Można lecieć lub tkwić na peryferiach [WYWIAD]

autor: Konrad Majszyk05.04.2017, 08:10; Aktualizacja: 05.04.2017, 08:23
"Rozważana jest koncepcja, w której w Warszawie pozostanie małe miejskie lotnisko dla obsługi biznesu. Podobną rolę pełni port London-City. Oczywiście w Londynie skala ruchu jest o wiele większa, tam działa pięć dużych lotnisk komunikacyjnych. Poczekajmy na analizy, ta decyzja nie jest jeszcze podjęta."

"Rozważana jest koncepcja, w której w Warszawie pozostanie małe miejskie lotnisko dla obsługi biznesu. Podobną rolę pełni port London-City. Oczywiście w Londynie skala ruchu jest o wiele większa, tam działa pięć dużych lotnisk komunikacyjnych. Poczekajmy na analizy, ta decyzja nie jest jeszcze podjęta."źródło: ShutterStock

- Unijne pieniądze na budowę drogowych i kolejowych połączeń do nowego portu powinny się znaleźć po 2020 roku - uważa Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury.

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

ROZMOWA

Jak to jest, że na budowę dróg brakuje co najmniej 50 mld zł, a na Centralny Port Lotniczy znajdzie się 30 mld zł?

– Często bywa tak, że celów jest więcej niż środków na ich realizację. W przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ministerstwa rozwoju i finansów, wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju, deklarują, że mają koncepcję jego finansowania ze środków pozabudżetowych, np. rynku kapitałowego. W modelu finansowym jest też miejsce dla inwestorów prywatnych, ale raczej nie w dominującym wymiarze.

Bo UE się do CPK nie dołoży, skoro przy użyciu pieniędzy Brukseli zainwestowaliśmy w model odwrotny, czyli budowę licznych portów regionalnych.

W tej perspektywie unijnej trudno liczyć na dofinansowanie. Ale główne koszty związane z budową CPK zaczną być generowane po 2020 r., czyli już w nowej perspektywie finansowej. Negocjując warunki nowego budżetu UE, rząd będzie pewnie zwracał uwagę na CPK. Wtedy też powinny znaleźć się unijne pieniądze np. na budowę drogowych i kolejowych dojazdów do centralnego lotniska.

W ramach obsługi transportowej CPK powstaną koleje dużych prędkości?

To będzie przedmiotem szczegółowych analiz.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie