Przebudowa ponad 100 km linii kolejowej z Lublina do Łukowa zakończona zostanie do połowy tego roku. Trasa ta posłuży jako objazd dla pociągów podczas modernizacji linii z Warszawy do Lublina.

Na trasie Lublin-Lubartów-Parczew-Łuków (linia nr 30) wykonano już około 70 proc. prac. Pierwsze pociągi wjadą na tory w połowie tego roku. Efektem będzie dogodne połączenie wykorzystywane podczas modernizacji linii Warszawa-Lublin. Wartość robót to ponad 110 mln zł – poinformowała w czwartek spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Między Łukowem a Parczewem przebudowane zostało 21 obiektów inżynieryjnych i 14 rozjazdów. Wykonawca wymienił 70 z 90 km szyn, 60 tys. z 75 tys. podkładów. Trwa remont 28 przejazdów kolejowo-drogowych. Do połowy roku prace zostaną zakończone.

Zakończyły się najważniejsze roboty na odcinku Lubartów-Parczew. Przebudowane zostało 25 km torów, wymieniono 25 tys. podkładów, wyremontowano przejazdy. Do końca maja tego roku podłączony zostanie tam nowy system sterowania ruchem kolejowym.

W 2013 r. zrealizowane zostały warte ponad 50 mln zł prace na odcinku Lubartów–Lublin Północny. PLK zmodernizowały 25 km torów, przebudowały 10 przejazdów kolejowo– drogowych, zainstalowały nowoczesny system telekomunikacyjny oraz zbudowały nowe, zadaszone perony w Wandzinie, Niemcach, Ponikwodzie, Lublinie, Zadębiu i Rudniku.

Rewitalizacja nieczynnej teraz trasy Lublin-Łuków umożliwi wznowienie regionalnych przewozów pasażerskich. Pociągi będą mogły tędy pojechać z prędkością 100-120 km/h.

Linia Lublin-Łuków będzie objazdową trasą dla pociągów w czasie modernizacji linii kolejowej nr 7 Warszawa-Lublin, której pierwszy etap ma się rozpocząć w czerwcu tego roku.

Obecnie trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy prac na odcinku od Otwocka do Lublina. Wyremontowane tam ma być 150 km torów oraz sieć trakcyjna; wymienione zostaną rozjazdy, zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Pilawa-Otwock wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń na trasach lokalnych i regionalnych. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek - Lublin Zachód. Koszt tej inwestycji szacowany jest na blisko 3,5 mld zł.

Ogłoszony został też przetarg na projekt modernizacji linii z Warszawy do Otwocka.

Po zakończeniu tych prac na trasie z Warszawy do Lublina pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem między Warszawą i Lublinem zajmie wtedy 1,5 godziny, czyli o około 45 minut krócej niż obecnie.