Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która jest inwestorem zastępczym w imieniu miasta Świnoujście, zakończyła ocenę wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym - poinformował szczeciński oddział Dyrekcji.
Do drugiego etapu postępowania zakwalifikowano 14 podmiotów, w tym m.in. firmy z Polski, Włoch, Hiszpanii czy Chin.
"Na ogłoszenie drugiego etapu przetargu musimy poczekać do zakończenia terminu składanie ewentualnych odwołań od wyników pierwszego etapu, a także na przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów" - powiedział PAP w poniedziałek rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie Mateusz Grzeszczuk. "Dopiero wtedy będzie można ogłosić drugi etap postępowania i zaprosić do składania ofert cenowych" - dodał.
"Umowę na projekt i budowę tunelu planujemy podpisać z wykonawcą w drugiej połowie br." - powiedział Grzeszczuk.
Z kolei, zakończenie inwestycji jest planowane na drugą połowę 2021 r. "Dokładny termin będzie zależał od tego, kiedy umowa zostanie podpisana i od tego, jaki termin zadeklaruje wykonawca, ponieważ jednym z kryteriów jest czas realizacji. Może on wynosić od 47 do 50 miesięcy. Wykonawca może zadeklarować, że wybuduje tunel w 47 miesięcy i za to będzie dodatkowo punktowany" - dodał Grzeszczuk.
Tunel połączy w Świnoujściu wyspy Uznam i Wolin, zastępując przeprawy promowe. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km, w tym 1,4 km jednorurowego tzw. "tunelu drążonego". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosiła 12 metrów, powstanie w nim dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie także tunel ewakuacyjny.
Na początku br. Świnoujście otrzymało na budowę tunelu unijne dofinansowanie w wysokości 775,6 mln zł; to 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc. miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu. Wstępny koszt budowy tunelu to około 950 mln zł.