statystyki

PKP Intercity na wirażu i w arbitrażu. Gra o 300 mln zł z Alstomem i Pesą

autor: Konrad Majszyk21.12.2016, 07:43; Aktualizacja: 21.12.2016, 07:57
PKP InterCity

Sztandarowy przewoźnik PKP, który od 2009 r. kończy każdy rok stratami netto (np. w 2015 r. 57 mln zł na minusie), tym razem przygotowuje się na różne scenariusze.źródło: Materiały Prasowe

W 2017 r. przewoźnik ma wreszcie szansę na zysk. Nie dzięki wożeniu pasażerów, ale prawnym sporom z producentami taboru.

Sztandarowy przewoźnik PKP, który od 2009 r. kończy każdy rok stratami netto (np. w 2015 r. 57 mln zł na minusie), tym razem przygotowuje się na różne scenariusze, w tym – i to spora odmiana – pozytywny. Szansa na zysk pojawi się w 2017 r., dlatego że PKP Intercity wygrał ponad 42 mln euro plus odsetki (w sumie ok. 50 mln euro) w postępowaniu przed sądem arbitrażowym z Alstomem, producentem Pendolino.

Konflikt wybuchł w maju 2014 r., kiedy PKP Intercity zaczęło naliczać kary francuskiemu koncernowi za opóźnienia w dostawach. Przewoźnik nie zgadzał się odebrać pendolina bez działającego systemu sterowania ruchem ERTMS 2. Alstom bronił się, że w Polsce nie było wtedy żadnego odcinka torów PKP z tym systemem, który mógłby posłużyć do homologacji. Powód – wbrew zapowiedziom spółka PKP PLK nie wdrożyła ERTMS 2.

PKP Intercity: spory i wyniki

PKP Intercity: spory i wyniki

źródło: Dziennik Gazeta Prawna


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie