statystyki

Nowe reguły gry dla platform online. Czy przedsiębiorcy i użytkownicy będą dzięki zmianom lepiej chronieni?

autor: Grzegorz Leśniewski, Tomasz Miś14.07.2020, 09:38; Aktualizacja: 14.07.2020, 09:39
Rozporządzenie nakazuje, aby dostawcy platform określali warunki korzystania ze swoich usług w sposób prosty i przystępnym językiem.

Rozporządzenie nakazuje, aby dostawcy platform określali warunki korzystania ze swoich usług w sposób prosty i przystępnym językiem.źródło: ShutterStock

Sprzedawcy oferujący usługi i towary za pośrednictwem serwisów zakupowych lub porównywarek cenowych zyskali nowe uprawnienia. Są też narzędzia, by mogli je skutecznie egzekwować.

Wszystko za sprawą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (Dz.Urz. UE z 2019 r. L 186, s. 57; dalej: rozporządzenie), które weszło w życie 12 lipca. Dzięki niemu przedsiębiorcy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw korzystający z platform internetowych i oferujący za ich pośrednictwem konsumentom swoje usługi lub towary uzyskali nowe uprawnienia. Mowa przede wszystkim o platformach zakupowych (serwisach handlu elektronicznego), sklepach z aplikacjami, porównywarkach cenowych, a także serwisach oferujących rezerwacje noclegów i, w pewnym zakresie, wyszukiwarkach internetowych, a nawet serwisach społecznościowych.

Nowe rozporządzenie ingeruje bezpośrednio w relacje między przedsiębiorcami: nakłada nowe obowiązki na tzw. dostawców usług (czyli przedsiębiorców, którzy udostępniają swoje platformy w celu zawierania transakcji) oraz uprzywilejowuje użytkowników biznesowych (korzystających z platform). Zmiany w większości poprawiają pozycję tych drugich wobec pierwszych. Taka zresztą była idea wprowadzenia rozporządzenia. Jak zauważa się w motywach rozporządzenia, usługi pośrednictwa internetowego mogą mieć zasadnicze znaczenie dla dotarcia do konsumentów, którzy bardzo często dokonują wyboru na podstawie pozycji danego towaru lub usługi w wynikach wyszukiwania na danej platformie czy w wyszukiwarce internetowej. Duży potencjał rynku daje dostawcom znaczącą przewagę nad przedsiębiorcami, którzy z ich usług korzystają. W sytuacji wzrostu znaczenia platform jako kanału sprzedaży – umocnienie pozycji tych drugich wydaje się kierunkiem właściwym i z pewnością istotnym dla praktyki biznesowej.

ochrona dla przedsiębiorców

Czy przedsiębiorcy – użytkownicy będą dzięki zmianom lepiej chronieni? Czy będą w stanie skutecznie wyegzekwować swoje uprawnienia? Takie pytania stawia sobie coraz więcej małych i średnich firm, zauważając z obawą, że w przepisach krajowych nie wprowadzono żadnych nowych sankcji dla naruszających obowiązki. Omówmy zatem kolejno najważniejsze nowe uprawnienia, wskazując, na czym polegają oraz w jaki sposób przedsiębiorcy mogą zainterweniować w sytuacji, kiedy dojdzie do złamania ich praw.


Pozostało 80% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane