- Polska dostanie miliony euro na poprawę transportu miejskiego. Wyda je w Warszawie, Łodzi, Szczecinie i Poznaniu. Inwestycje poprawią warunki podróży – zwiększy się jej komfort, a czas przejazdów będzie krótszy. Przedsięwzięcia realizowane są w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Ich całkowity koszt to ponad 1,8 mld zł. W praktyce oznacza to kilkadziesiąt nowych tramwajów i pociągów.
.
1 Dofinansowane przez Fundusze Europejskie inwestycje pochłoną łącznie ponad 1,8 mld złotych. Wszystko realizowane jest w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Jego celem jest wspieranie gospodarki, która efektywnie i przyjaźnie wykorzystuje zasoby środowiska i ma na celu stworzenie stabilnej i konkurencyjnej gospodarki. Program na lata 2014-2020 kładzie nacisk na gospodarkę korzystną dla środowiska. W przypadku transportu ma to na celu m. in. ograniczenie emisji oraz stworzenie korzystnej ekonomicznie komunikacji z jak najmniej szkodliwymi dla środowiska efektami. Poza ograniczeniem spalin, w dłuższej perspektywie, transport miałby przejść ze środków opartych na spalaniu paliw kopalnych do pojazdów wykorzystujących energię. To oczywiście jednak kwestia dużo bardziej odległej przyszłości.
ShutterStock
2 Jedną z ważniejszych inwestycji jest zakup 85 nowoczesnych tramwajów, które spełniają potrzeby osób starszch i niepełnosprawnych. Te pojazdy miałyby kursować w Warszawie, dzięki projektowi "Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie". Również na tory w stolicy wyjedzie dwadzieścia piętrowych wagonów i dwie lokomotywy, które mają odciążyć najbardziej zatłoczone linie kolejowe.
ShutterStock
3 Inwestycje prowadzone będą nie tylko w Warszawie. Część pieniędzy trafi do prowadzonego od 2009 roku projektu "Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie", oraz na budowę węzła Multimodalnego przy Dworcu Łódź Fabryczna. Częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego ma być m. in nowoczesny dworzec, a linia połączy w centrum miasta kolej aglomeracyjną, konwencjonalną, komunikacjęautobusową i prywatny transport samochodowy. Poza dworcem remontowane są ulice Nowotargowa i Nowowęglowa, zaś ulica Węglowa zostanie w całości rozebrana. Wśród remontów są plany przebudowy linii tramwajowej na ul. Narutowicza i stworzenie nowych przystanków tramwajowych, a także ułatwienie dojazdu do dworca kolejowego Łódź Fabryczna.
ShutterStock
4 Kolejna część projektu to modernizacja torów tramwajowych w zachodniej części Szczecina. Wśród planów jest także remont zajezdni Pogodno. Ta część torowiska nie nadaje siędo stosowanych obecnie niskopodłogowych tramwajów. Ostatnim projektem był remont ponad 5 kilometrów linii tramwajowej i trolejbusowej w Poznaniu przy ulicy Grunwaldzkiej. To ten odcinek łączy stadion z centrum miasta i ważnymi punktami komunikacyjnymi takimi jak dworzec kolejowy i lotnisko - tę część planu już wykonano. Pozostałe mają zostać zakończone w tym roku.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję