Konieczność jego wydania jest związana z wejściem od tego miesiąca w życie nowej ustawy z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. poz. 620). Przewiduje ona, że urząd pracy może sfinansować osobie bezrobotnej szkolenie, udzielić pożyczki edukacyjnej, przyznać bon na kształcenie ustawiczne oraz pokryć koszty potwierdzania nabycia wiedzy i umiejętności lub dokumentu, który będzie to poświadczał. Ponadto PUP może sfinansować opłatę pobieraną za postępowanie nostryfikacyjne albo potwierdzające ukończenie studiów na określonym poziomie, a także opłatę pobieraną za przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego.
Mniej biurokracji związanej z organizacją szkoleń
To właśnie tych powyższych instrumentów aktywizacji zawodowej dotyczy wspomniany projekt rozporządzenia. W dużym stopniu powiela on wciąż jeszcze obowiązujące w tym zakresie przepisy pochodzące z rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. poz. 667). Ustawa o rynku pracy zakłada bowiem, że będzie ono ważne jeszcze przez pół roku, ale są również różnice, bo zrezygnowano z niektórych rozwiązań. W przeciwieństwie do obecnych przepisów w projekcie rozporządzenia odstąpiono od nałożenia na PUP wymogu sporządzania planu szkoleń na 12 miesięcy, zawierającego wykaz przewidywanych do realizacji kursów, terminów i czasu ich trwania oraz liczby uczestniczących w nich osób. Urzędy nie będą też musiały przygotowywać list zawodów i specjalności, na które jest zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy oraz wykazów potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Zgodnie z projektem podstawową formą szkolenia będzie kurs indywidualny (prowadzony stacjonarnie, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub hybrydowo). Jednocześnie pozostawiono PUP możliwość zamawiania szkoleń dla grup osób bezrobotnych.
Więcej kryteriów wyboru instytucji szkoleniowej przez urząd pracy
Kolejna zmiana polega na rozszerzeniu katalogu kryteriów stosowanych przez pośredniak przy wyborze instytucji szkoleniowej, której zostanie powierzone lub zlecone przeprowadzenie kursu. Co do zasady powinien on uwzględniać pięć spośród wszystkich wymienionych kryteriów. Należy do nich m.in. doświadczenie instytucji szkoleniowej, koszt kursu, jakość jego programu oraz sposób organizacji zajęć praktycznych. Projekt rozporządzenia dodaje do tej listy gotowość do przeprowadzenia indywidualnej analizy lub kompetencyjnych uczestnika szkolenia oraz uzupełnienia procesu dydaktycznego o elementy pozwalające na podniesienie poziomu kompetencji. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia skierowany do konsultacji