Dziś decyzje środowiskowe wydają regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (wymienione w przepisach, np. dla inwestycji drogowych, które mogą mieć znaczący wpływ na środowisko), generalny dyrektor ochrony środowiska – w przypadku inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, starosta – w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów, a dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w przypadku przekształcenia lasu stanowiącego własność Skarbu Państwa w użytek rolny. Pozostałe to kompetencja wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
Decyzje środowiskowe w rękach starostów
„Planowane jest podniesienie jakości prowadzonych postępowań przez zmiany w kompetencji organów właściwych do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – przeniesienie właściwości wójta, burmistrza, prezydenta miasta do kompetencji starostów” – wskazuje resort klimatu. Ministerstwo chce też zmniejszyć dokumentację papierową – wnioski mają być składane elektronicznie, a załączniki wymagane w tradycyjnej formie – ograniczone do niezbędnego minimum.
Nowelizacja ma kompleksowo zmienić całą procedurę wydawania decyzji – m.in. w zakresie liczby stron postępowania czy doprecyzowania wymagań dotyczących treści raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów