PYTANIE: Czy starosta może przeznaczyć pieniądze z opłat za mapy, dane z ewidencji gruntów na wynagrodzenia pracowników wydziału geodezji, którzy m.in. wykonują zadania związane z weryfikacją wyników zgłoszonych prac geodezyjnych?
ODPOWIEDŹ: Nie, starosta nie może przeznaczyć wpływów uzyskanych z opłat za mapy i za udostępnianie danych na wynagrodzenia pracowników wydziału geodezji.
Zadania powiatu związane z udostępnianiem zasobów geodezyjnych
Starostwa wykonują zadania związane z udostępnianiem map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych. Jak wynika z art. 7d Prawa geodezyjnego i kartograficznego (dalej: p.g.k.), „do zadań starosty należy w szczególności:
1/ prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
a) prowadzenie dla obszaru powiatu:
– ewidencji gruntów i budynków (...),
– geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (...);
– gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
b) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 7, 10 i 12 (rejestru cen nieruchomości; szczegółowych osnów geodezyjnych; obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500–1:5000 – red.),
c) tworzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych, co najmniej w jednej ze skal, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 1 i 2 (chodzi o mapy ewidencyjne i zasadnicze w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000 – red.);
2/ koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
3/ zakładanie osnów szczegółowych;
4/ przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
5/ ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych”.
Dopuszczalne cele
W myśl art. 41b ust. 2 p.g.k. „wpływy z udostępniania map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu są dochodami własnymi budżetu powiatu. Z kolei, w art. 41b ust. 3 p.g.k. ustawodawca określił otwarty katalog zadań, które mogą być finansowane z budżetu województwa oraz powiatu z powyższych wpływów. Zgodnie z tym przepisem z budżetu odpowiednio samorządu województwa i powiatu, w wysokości nie mniejszej niż uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów z powyższego tytułu, są finansowane zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu, w szczególności:
1) przebudowa i remont lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;
2) wyposażenie i utrzymanie w należytym stanie technicznym lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;
3) informatyzacja zasobu;
4) zakładanie, aktualizacja i modernizacja map topograficznych i tematycznych, osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, ewidencji gruntów i budynków;
5) weryfikacja wyników zgłoszonych prac geodezyjnych przekazywanych do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej;
6) wykonywanie ekspertyz i opracowań dotyczących stanu zasobu oraz jego potrzeb rozwojowych;
7) zakup urządzeń, oprzyrządowania, sprzętu informatycznego, oprogramowania oraz sprzętu poligraficznego, niezbędnych do realizowania zadań wymienionych w pkt 1–6;
8) podnoszenie kwalifikacji pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem zasobu poprzez pokrywanie kosztów szkoleń, narad i konferencji w zakresie udostępniania, aktualizacji, utrzymywania i rozwoju tego zasobu”.
Finansowanie wynagrodzeń pracowników
Z przepisów nie wynika jednoznacznie, czy można z powyższych wpływów pokrywać także wynagrodzenia pracowników starostwa powiatowego, którzy zajmują się weryfikacją wyników zgłoszonych prac geodezyjnych.
Na ten temat wypowiedziała się Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach w piśmie z 19 lutego 2025 r. (znak WI.54.64.2024); RIO podkreśliła, że art. 41b p.g.k. nie przewiduje możliwości finansowania wynagrodzeń pracowników wydziału geodezji wykonujących zadania w zakresie swoich obowiązków. Powołała się na pismo głównego geodety kraju z 30 września 2020 r. (NG.SIK.920.2.2020.AA), który wskazał, że w sytuacji deficytu środków na wynagrodzenia pracowników realizujących zadania z zakresu administracji rządowej starosta powinien zabiegać o dodatkowe środki za pośrednictwem wojewody. W stanowisku tym GGK wskazał, że art. 41b ust. 3 p.g.k. umożliwia czasowe – do chwili uregulowania spraw z budżetem państwa – dofinansowanie wynagrodzeń pracowników starostw, realizujących zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wymienione w art. 7d pkt 1 p.g.k. „Skoro zadania starosty w podanym zakresie są zadaniami z zakresu administracji rządowej, to powiat powinien otrzymać z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację zadań. Powiat nie powinien finansować tych zadań zleconych ze środków własnych” – podkreśliła izba. ©℗
Podstawa prawna
art. 7d, art. 41b ustawy z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1145)