Śródmiejskie strefy płatnego parkowania będą mogły tworzyć nie tylko miasta, ale także gminy uzdrowiskowe – zdecydowali posłowie rządzącej większości, uchwalając nowelizację ustawy o drogach publicznych. Pierwotnie poselski projekt rozszerzał możliwość pobierania opłat za parkowanie w dni wolne od pracy na wszystkie miasta – dziś mogą to robić tylko te powyżej 100 tys. mieszkańców.
Śródmiejskie strefy płatnego parkowania
W przeciwieństwie do stref płatnego parkowania, opłaty za postój w tych śródmiejskich mogą być pobierane nie tylko w dni robocze. Co więcej, maksymalna opłata za pierwszą godzinę postoju może w nich wynieść 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia, przy 0,15 proc. – w przypadku stref ustalanych poza centrami miast.
Pierwotny projekt nowelizacji zakładał, że śródmiejskie strefy płatnego parkowania będzie można tworzyć „na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy” bez względu na liczbę mieszkańców. Takie brzmienie zmian skrytykowało m.in. Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP, podkreślając, że w takich samorządach nie ma zabudowy typowej dla miast, więc nie skorzystają na nowelizacji.
Droższe parkingi na wniosek samorządów
Uwzględnienia uzdrowisk, które borykają się z dużym ruchem samochodowym w weekendy, domagały się organizacje samorządowe w ramach prac KWRiST. Był to element negocjacji z rządem w sprawie pakietu decentralizacyjnego, który ma oddawać więcej kompetencji w ręce lokalnych włodarzy. Ostatecznie posłowie wprowadzili poprawkę, zgodnie z którą gmina będzie mogła utworzyć śródmiejską strefę płatnego parkowania również na obszarze uzdrowiska lub ochrony uzdrowiskowej.
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych przyjęty przez Sejm