Zebranie potrzebnych informacji może być sporym wyzwaniem. Dlatego podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, już powinny pracować nad formularzem, aby do końca marca 2025 r. zdążyć go opublikować w BIP lub na stronie internetowej. Odpowiadamy na wybrane pytania.

Pytanie: Jakie podmioty muszą złożyć raport o dostępności?

Odpowiedź: Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wskazuje wprost, że obowiązek ten spoczywa na podmiotach publicznych. Na własny użytek definiuje te podmioty w art. 3 ustawy, który stanowi, że w zakresie określonym ustawą zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest obowiązkiem:

1. jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy o finansach publicznych;

2. innych niż określone w pkt 1, państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,

3. innych niż określone w pkt 1, osób prawnych, utworzonych w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:

  • finansują je w ponad 50 proc. lub
  • posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
  • sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
  • mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego,

4. związków podmiotów, o których mowa w pkt 1 i 2, lub podmiotów, o których mowa w pkt 3.

Zbiorczo te wszystkie podmioty tworzą kategorię „podmiotów publicznych”. Katalog tych podmiotów wskazuje co do zasady art. 9 u.f.p.. Chodzi o:

1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki – w tym m.in.: gminy, powiaty, województwa;

3. związki metropolitalne;

4. jednostki budżetowe – np. szkoły publiczne, straż miejska, publiczne przedszkola, policja, zakłady karne, domy kultury, domy dziecka;

5. samorządowe zakłady budżetowe;

6. agencje wykonawcze: Agencja Mienia Wojskowego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, KOWR;

7. instytucje gospodarki budżetowej;

8. państwowe fundusze celowe;

9. ZUS i zarządzane przez niego fundusze oraz KRUS i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS;

10. Narodowy Fundusz Zdrowia;

11. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SPZOZ-y);

12. uczelnie publiczne;

13. PAN i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

14. państwowe i samorządowe instytucje kultury;

15. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego;

16. Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Wśród zobowiązanych są m.in. te spółki komunalne, w których udział gminy przekracza 50 proc.

Pytanie: Jakie są obowiązki w zakresie dostępności?

Odpowiedź: Ustawa wyraźnie wskazuje to w art. 6, w szczególności określając minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Raportowanie służyć ma weryfikacji nałożonych na podmioty publiczne obowiązków rangi ustawowej. Przy czym:

dostępność – oznacza dostępność architektoniczną, cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną, co najmniej w zakresie określonym przez minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 ustawy, będącą wynikiem uwzględnienia uniwersalnego projektowania albo zastosowania racjonalnego usprawnienia;

osoba ze szczególnymi potrzebami – oznacza osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.

Koordynacja zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest obowiązkiem ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego – czyli aktualnie ministra funduszy i polityki regionalnej.

Pytanie: Co zawiera raport o zapewnieniu dostępności w danym podmiocie?

Odpowiedź: Raport o zapewnieniu dostępności zawiera informacje w zakresie spełniania przez dany podmiot, w ramach prowadzonej działalności, minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy, a jeśli zapewniono dostęp alternatywny (zgodnie z art. 7 u.d.) – analizę, która uzasadnia, dlaczego nie zapewniono dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami. Dostęp alternatywny, w myśl art. 7 ust. 3 polega w szczególności na:

  • zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub
  • zapewnieniu wsparcia technicznego osobie ze szczególnymi potrzebami, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, lub
  • wprowadzeniu takiej organizacji podmiotu publicznego, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.

W wersji drukowanej formularz ma 10 stron, przy czym zawiera on liczne pouczenia. Dzieli się na pięć działów. Działy od pierwszego do czwartego zawierają informacje o dostępności architektonicznej, o dostępności cyfrowej, o dostępności informacyjno-komunikacyjnej, o dostępie alternatywnym, a ostatni – obejmuje informacje o otrzymanych wnioskach/żądaniach zapewnienia dostępności oraz postępowaniu skargowym. [ramka]

Warto podkreślić, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może w każdym czasie, niezależnie od raportu, występować do podmiotów publicznych o przedstawienie sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie ich działalności.

Pytanie: Co zawiera zbiorczy raport o zapewnieniu dostępności w kraju?

Odpowiedź: Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w kraju, który na podstawie zebranych danych sporządza co do zasady minister właściwy do spraw rozwoju. W myśl art. 11 ust. 9 u.d. zawiera w szczególności:

1. analizę stanu zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez podmioty publiczne;

2. ocenę skuteczności działań mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez podmioty publiczne;

3. rekomendacje dla poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez podmioty publiczne, w tym w zakresie zmian przepisów prawa oraz dokumentów dotyczących zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Pytanie: Jaka jest sankcja za nieprzygotowanie i nieprzekazanie raportu?

Odpowiedź: Ustawa nie przewiduje sankcji za nieprzygotowanie raportu, co jednakże nie oznacza, że obowiązek ustawowy w zakresie zapewnienia dostępności jest ujęty w tzw. normę prawną niedoskonałą (lex imperfecta). Ideą ustawy jest zapewnienie dostępności, a raportowanie o tym obowiązku ma charakter wtórny.

Podmiot, który nie zapewnia dostępności w zakresie przewidzianym w ustawie, naraża się na postępowanie skargowe, które może być wszczęte przez każdego – niekoniecznie posiadającego interes faktyczny lub prawny (art. 29 i n. ustawy). W skrajnych sytuacjach podmiot publiczny może być przymuszony do realizacji obowiązku poprzez wymierzeniu mu przez właściwego urzędnika urzędu skarbowego grzywny.

W przypadku JST teoretycznie nie można wykluczyć sankcji za brak przygotowania raportu będących w dyspozycji organów nadzoru, tj. wojewodów. ©℗

Jakie informacje trzeba przygotować, żeby wypełnić raport?

Informacje o dostępności architektonicznej. W pierwszym dziale formularza trzeba m.in. wpisać informacje o liczbie budynków, w których podmiot:

  • zapewnia wolne od barier przestrzenie komunikacyjne (całkowicie i częściowo),
  • umożliwia dostęp do wszystkich pomieszczeń (lub do części pomieszczeń);
  • zapewnia informację na temat rozkładu pomieszczeń, co najmniej w sposób: wizualny i dotykowy, wizualny i głosowy, wizualny, dotykowy i głosowy;
  • zapewnia wstęp osobie korzystającej z psa asystującego.

Dodatkowo trzeba podać informacje, jak podmiot jest przygotowany do ewakuacji i ratowania osób wewnątrz budynków, a więc czy ma odpowiednie: procedury, sprzęt, miejsce, pracowników przeszkolonych z procedur.

Ponadto trzeba podać liczbę budynków, w których podmiot zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub ratowania osób wewnątrz budynku.

Informacje o dostępności cyfrowej. W drugim dziale formularza trzeba wskazać liczbę prowadzonych stron internetowych i aplikacji, a także określić ich zgodność z wymogami ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Trzeba przy tym wskazać adresy www tych stron lub nazwy aplikacji i każdą z nich ocenić oddzielnie.

Informacje o dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Informacje na ten temat przedstawia się w dziale 3. Trzeba m.in. zebrać informacje o tym, czy podmiot:

  • zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami: obsługę z zastosowaniem formularza kontaktowego, kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej, przesyłanie wiadomości tekstowych (SMS/MMS), przesyłanie faksów, tłumacza języka migowego przez strony internetowe lub aplikację albo przez kontakt osobisty;
  • posiada urządzenia lub środki techniczne do obsługi osób słabosłyszących – Trzeba wskazać przy tym jakie;
  • zapewnia na swojej głównej stronie internetowej informację o zakresie swojej działalności (głównych zadaniach) w postaci: tekstu odczytywalnego maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym (PJM) w postaci pliku wideo, informacji w tekście łatwym do czytania.

Ponadto trzeba wskazać, czy w okresie sprawozdawczym (tj. od 2 stycznia 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.) podmiot otrzymał od osób ze szczególnymi potrzebami wniosek o zapewnienie szczególnej formy komunikacji.

Informacje o dostępie alternatywnym. W czwartej części trzeba wskazać, czy w okresie sprawozdawczym (tj. od 2 stycznia 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.) podmiot zapewniał dostęp alternatywny.

Informacje o otrzymanych wnioskach, żądaniach zapewnienia dostępności oraz postępowaniach skargowych. Zanim wypełni się część piątą, trzeba policzyć wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej i/lub informacyjno-komunikacyjnej, które podmiot otrzymał w okresie sprawozdawczym (w tym wypadku jest to okres od 20 września 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.). Należy wskazać liczbę takich wniosków, czego dotyczyły, a także ile z nich zostało załatwionych w ciągu 14 dni, ile w dłuższym czasie, ile zostało rozpatrzonych negatywnie. Trzeba też wyjaśnić, co było przyczyną odmowy.

Dodatkowo podmiot wskazuje, czy w okresie sprawozdawczym (tj. od 2 stycznia 2021 r. do 1 stycznia 2025 r. w przypadku stron internetowych lub od 23 czerwca 2021 r. do 1 stycznia 2025 r. w przypadku aplikacji mobilnych) otrzymał żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej. Dodatkowo trzeba poinformować, ile tych żądań zostało rozpatrzonych w ciągu siedmiu dni, a ile w dłuższym czasie. Wypełniający musi wyjaśnić, co było powodem odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej (np. bariery prawne, techniczne, finansowe, braki kadrowe czy brak czasu).

Analogiczne informacje dotyczą liczby otrzymanych skarg (trzeba podać, ile było tych skarg i czy zostały rozpatrzone). ©℗

Opr. JP