Tak. Przedszkole ma prawo złożyć korektę. Zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty dotacje, o których mowa w ust. 1a–3b, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Mogą być wykorzystane wyłącznie na:
1) pokrycie ich wydatków bieżących obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele ich działalności, w tym na:
a) wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej, jeżeli osoba ta odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego,
b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 5 ust. 7, z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
2) zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, szczegółowo w tym przepisie opisanych.
Z powyższego wynika, że orzeczenie zwrotu dotacji przyznanej niepublicznemu przedszkolu jest możliwe tylko wtedy, gdy w postępowaniu o jej zwrot organ (tu wójt gminy) jednoznacznie wykaże, że dotacja nie była wykorzystana na dofinansowanie zadań takiego przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, a za jej pomocą nie pokryto wydatków bieżących tej działalności (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 stycznia 2015 r., sygn. akt II GSK 2309/13).
Możliwość zmiany
Ustawa nie określa wprost, czy jest możliwe złożenie korekty rocznego rozliczenia dotacji. W kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (tu: rady gminy) leży jednak kwestia ustalenia w stosownej uchwale m.in. trybu rozliczania dotacji. Wynika to z art. 90 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a–1c i 2–3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.
Zatem można przyjąć, że istnieje możliwość wprowadzenia stosownych norm m.in. w zakresie składania wspomnianej korekty. Taki kierunek postępowania dopuszczają m.in. regionalne izby obrachunkowe w Gdańsku i Szczecinie.
Przepisy nie zabraniają
Jednak nawet w sytuacji, gdy uchwała organu stanowiącego w przedmiocie dotacji dla przedszkoli nie zawiera uregulowań dotyczących np. kwestii składania korekty rocznego rozliczenia dotacji, to trudno doszukać się w obowiązującym prawie przepisów uniemożliwiających wykonanie takiej czynności przez podmiot prowadzący przedszkole niepubliczne. Jak bowiem wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 października 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 1210/12: „Uznaniowy charakter przepisu nie może prowadzić do wydania rozstrzygnięcia dowolnego, tj. bez przeprowadzenia postępowania dowodowego w sprawie oraz bez odniesienia się do wszystkich okoliczności w niej występujących i mogących mieć wpływ na jej rozstrzygnięcie”. O uznaniowości organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego można zaś mówić w kontekście wprowadzania regulacji dotyczących m.in. trybu rozliczania dotacji.
Istotne wszystkie dowody
Uniwersalne zasady zawarte w art. 7, art. 77 par. 1 i art. 80 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) zobowiązują organ administracji publicznej (w opisanym przypadku – wójta) do podjęcia wszelkich niezbędnych czynności proceduralnych w celu zebrania pełnego materiału dowodowego. Dopiero wtedy może on ocenić, czy dana okoliczność została udowodniona. Co istotne, organ administracji, rozpatrując zgromadzony materiał, nie może pominąć jakiegokolwiek przeprowadzonego dowodu. Może natomiast – zgodnie z zasadą swobodnej ich oceny – odmówić dowodowi wiarygodności, ale wówczas zobowiązany jest to uzasadnić.
Podobne stanowisko zajął NSA w wyroku z 23 lutego 2012 r. (sygn. akt II GSK 118/12), w którym m.in. wskazano: „Z zasady wyrażonej w art. 7 i art. 77 par. 1 k.p.a. wynika, że organ ma obowiązek rozpatrzeć wszystkie dowody zgromadzone lub odzwierciedlone w aktach sprawy oraz powinien je rozpatrzyć w ich wzajemnej łączności. Organ nie może pominąć jakiegokolwiek dowodu przeprowadzonego ani też uwzględnić dowodu, którego nie ma w aktach sprawy”.
Z kolei w wyroku WSA w Lublinie z 7 lutego 2012 r. (sygn. akt III SA/Lu 497/11) wskazano m.in.: „Zaniechanie przez organ administracji podjęcia czynności procesowych mających na celu zebranie pełnego materiału dowodowego, zwłaszcza gdy strona powołuje się na określone i ważkie dla niej okoliczności, jest uchybieniem przepisom postępowania administracyjnego, skutkującym wadliwością decyzji”.
Reasumując, możliwe jest złożenie przez podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole korekty rozliczenia dotacji za miniony rok w ewentualnym postępowaniu prowadzonym przez organ dotujący zmierzającym do wydania decyzji administracyjnej m.in. w przedmiocie zwrotu części dotacji.
! Gmina powinna uregulować kwestie składania korekt w uchwale. Pozwoli to uniknąć wątpliwości co do trybu i formy ich składania.
ikona lupy />
Dziennik Gazeta Prawna
Podstawa prawna
Art. 90 ust. 3d i 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.).
Art. 7, art. 77 par. 1 i art. 80 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.).