Maksymalnie 350 tys. zł mogą otrzymać gmina lub powiat, które będą chciały współpracować przy realizacji usług społecznych z podmiotami ekonomii społecznej. Wnioski w pierwszej turze ich naboru można składać do końca października.

Tak przewiduje pilotażowy projekt „Premia społeczna”, który jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Jego koncepcja została opracowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, natomiast instytucją odpowiadającą bezpośrednio za jego realizację jest Fundacja Fundusz Współpracy. W ramach tego projektu samorządy mogą się starać o uzyskanie grantu, pod warunkiem że zdecydują się zlecić usługę podmiotowi ekonomii społecznej w trybie udzielenia zamówienia publicznego lub jego powierzenia. Zgodnie z przepisami ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 113) takimi podmiotami są m.in. spółdzielnie socjalne, spółdzielnie pracy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywności zawodowej, centra i kluby integracji społecznej oraz organizacje pozarządowe.

Regulamin projektu zakłada, że dofinansowaniu podlegają te usługi społeczne, które wcześniej nie były zlecane podmiotom ekonomii społecznej lub były przez nie wykonywane, ale teraz ich skala ulegnie zwiększeniu. Wymienia on też 17 usług społecznych, na które gmina lub powiat mogą otrzymać grant. Wśród nich są: usługi opiekuńcze, opieka wytchnieniowa, usługi asystencji dla osób niepełnosprawnych, pielęgniarska opieka długoterminowa, poradnictwo specjalistyczne, a także usługi interwencji kryzysowej i przeciwdziałania przemocy domowej. Przykładowo, jeśli gmina zleca teraz usługi opiekuńcze prywatnej firmie, to gdy zdecyduje się powierzyć ich świadczenie lokalnemu podmiotowi ekonomii społecznej, może otrzymać na ten cel grant. Gdy zaś już z nim współpracuje, to dzięki dodatkowym pieniądzom będzie mogła zwiększyć liczbę osób objętych usługami lub liczbę ich godzin.

W „Premii społecznej” zostały zaplanowane dwie tury składania wniosków o granty. Pierwsza już się zaczęła i potrwa do 30 października br. Druga ma zaś ruszyć 1 listopada i skończyć się 30 października 2025 r. Na projekt zarezerwowano 87,5 mln zł, a maksymalna kwota grantu, jaką gmina lub powiat mogą otrzymać w obydwu naborach wniosków, wynosi 350 tys. zł. Jednocześnie co do zasady grant będzie mógł stanowić do 25 proc. kosztów świadczenia usługi społecznej. Przy czym ten limit będzie mógł zostać podniesiony w określonych w regulaminie przypadkach, np. jeśli samorząd zleci usługę społeczną podmiotowi ekonomii społecznej, który ma status przedsiębiorstwa społecznego, to wtedy limit może być wyższy o 15 proc, a o 5 proc., gdy umowa o świadczeniu danej usługi została zawarta na okres dłuższy niż 18 miesięcy. Resort rodziny szacuje, że w całym okresie realizacji projektu zostanie przyznanych ok. 250 grantów.

Wniosek o przyznanie dofinansowania samorządy mogą składać wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą specjalnego generatora znajdującego się na stronie internetowej poświęconej projektowi (www.premiaspoleczna.pl). Gdy zostanie on oceniony pozytywnie (weryfikacja ma się odbywać w ciągu 30 dni od wysłania), na koncie samorządu w generatorze znajdzie się umowa o powierzenie grantu, którą trzeba będzie podpisać. Wypłata pierwszych dofinansowań ma nastąpić w październiku.©℗