Od 1 sierpnia br. zaczęła obowiązywać nowelizacja rozporządzenia płacowego dla samorządowców. Podwyższyła ona minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego, a przy tym zmodyfikowała kategoryzację niektórych stanowisk w urzędach i jednostkach organizacyjnych. Co istotne, i co jednocześnie budzi olbrzymie kontrowersje: zmiany obowiązują z mocą wsteczną, tj. od 1 lipca br. Końcówka wakacji może być zatem bardzo pracowita. Trzeba nie tylko dostosować najniższe płace do poziomu płacy minimalnej, lecz także pracownikom, którzy osiągali w lipcu niższe wynagrodzenie niż wskazane w znowelizowanej tabeli załączonej do rozporządzenia, podnieść płace w drodze aneksu. W licznych jednostkach trzeba również zmienić regulaminy wynagradzania. Nowe przepisy rodzą wiele pytań. Odpowiadamy na niektóre z nich.

Mowa wyżej o rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 lipca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. poz. 1071). Nowelizacja przewiduje podwyższenie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wzrost wynagrodzenia minimalnego jest znaczący. U pracowników zaszeregowanych w niższych kategoriach przekracza 20 proc. Jak wyjaśniał ustawodawca w uzasadnieniu do projektu zmian, intencją było urealnienie płac zasadniczych w samorządach i zbliżenie ich do kwoty minimalnego wynagrodzenia, które od 1 lipca 2024 r. wynosi 4300 zł brutto, a proponowana na kolejny rok stawka to już 4626 zł. Warto zauważyć, że stawki w kategoriach I‒VI po podwyżce nadal będą niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jednak w uzasadnieniu wyjaśniono, że przepisy pozwalają przyznać wynagrodzenie zasadnicze w kwotach niższych niż minimalne wynagrodzenie i uzupełnić je dodatkami takimi jak premie czy dodatki specjalne (przy czym od kilku lat nie można dopełniać kwoty wynagrodzenia dodatkiem za wieloletnią pracę).

Znaczny wzrost procentowy minimalnego wynagrodzenia zasadniczego może spowodować poważne konsekwencje dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wiele JST twierdzi, że będą miały problem ze znalezieniem pieniędzy na podwyżki, gdyż budżety były planowane w ubiegłym roku i nie przewidywały aż tak dużej podwyżki płac. [tabela]

Tabela. O ile wzrosną minimalne stawki zasadniczego wynagrodzenia w poszczególnych kategoriach zaszeregowania od 1 lipca 2024 r.

Kategoria zaszeregowania Stawki obowiązujące (w zł) Procentwzrostu
do 30 czerwca2024 r. od 1 lipca2024 r.
I 3300 4000 21,2
II 3350 4050 20,9
III 3400 4100 20,6
IV 3450 4150 20,3
V 3500 4200 20,0
VI 3550 4250 19,7
VII 3600 4300 19,4
VIII 3650 4350 19,2
IX 3700 4400 18,9
X 3800 4500 18,4
XI 3900 4600 17,9
XII 4000 4700 17,5
XIII 4100 4800 17,1
XIV 4200 4900 16,7
XV 4300 5000 16,3
XVI 4400 5200 18,2
XVII 4600 5400 17,4
XVIII 4800 5600 16,7
XIX 5000 5900 18,0
XX 5200 6200 19,2

NIE WLICZA SIĘ DODATKU ZA WYSŁUGĘ LAT

PYTANIE Pracownik zatrudniony na stanowisku inspektora ma XII kategorię zaszeregowania i otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze 4600 zł oraz 20-proc. dodatek za wysługę lat w wysokości 920 zł. Od 1 lipca br. urzędnik zatrudniony w XII kategorii powinien otrzymywać pensję zasadniczą na poziomie co najmniej 4700 zł brutto. Czy należy podwyższyć pensję?

ODPOWIEDŹ Tak. Inspektor, który jest zatrudniony w XII kategorii zaszeregowania, powinien otrzymać podwyżkę.

UZASADNIENIE Od 1 lipca, po nowelizacji rozporządzenia płacowego, pracownik samorządowy zatrudniony w XII kategorii zaszeregowania powinien otrzymywać wynagrodzenie nie niższe niż 4700 zł. W konsekwencji samorządowiec ma prawo do co najmniej 4700 zł wynagrodzenia zasadniczego i obliczonego od niego dodatku za wysługę lat, który wyniesie po zmianie 940 zł. W rezultacie od lipca br. taki pracownik otrzyma podwyżkę o co najmniej 120 zł brutto.

PREMIA UZUPEŁNIA WYNAGRODZENIE

PYTANIE Pracownica zatrudniona na stanowisku pomocy kuchennej ma I kategorię zaszeregowania. Otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze 4000 zł, premię regulaminową 300 zł i dodatek za wysługę lat w wysokości 15 proc. pensji zasadniczej, czyli 600 zł. Czy w związku z nowelizacją przepisów płacowych przysługuje jej podwyżka?

ODPOWIEDŹ Jeśli w przepisach płacowych JST nie ma korzystniejszych postanowień, to podwyżka w przedstawionej sytuacji jest fakultatywna.

UZASADNIENIE Osoba zatrudniona w I kategorii zaszeregowania od 1 lipca br. powinna otrzymywać wynagrodzenie zasadnicze co najmniej w wysokości 4000 zł. Ponieważ w rozpatrywanym przypadku pracownica otrzymuje premię w kwocie 300 zł, to osiąga gwarantowane minimum, które obecnie wynosi 4300 zł. JST zatem nie ma obowiązku zmieniać umowy o pracę. Jest to dobrowolne.

WYPOWIEDZENIE ZMIENIAJĄCE NIE ZAWSZE DOPUSZCZALNE

PYTANIE Zgodnie z regulaminem wynagradzania obowiązującym w JST osoba na stanowisku referenta może być zatrudniona w kategorii zaszeregowania od VIII do XII. Obecnie referent jest zatrudniony w X kategorii zaszeregowania i otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze 4350 zł. Rozporządzenie płacowe podwyższyło minimalne wynagrodzenie zasadnicze dla X kategorii z 3800 na 4500 zł. JST nie ma środków na podwyżki dla pracowników. Czy dopuszczalne jest wypowiedzenie warunków pracy i płacy i obniżenie kategorii zaszeregowania na VIII, w której minimalne wynagrodzenie zasadnicze wynosi 4350 zł, aby płaca pracownika pozostała na obecnym poziomie? Czy można zawrzeć porozumienie z pracownikiem?

ODPOWIEDŹ W tej sytuacji wypowiedzenie warunków pracy i płacy jest niedopuszczalne. Nie można zrobić tego z datą wsteczną, a zmiany przepisów obowiązują od lipca.

UZASADNIENIE Przyznanie podwyżki wynagrodzenia jest co do zasady działaniem na korzyść pracownika. Rzadko pracownik nie jest zainteresowany wyższą pensją. Zawieranie porozumień dotyczących podwyżki wynagrodzenia z mocą wsteczną jest niezwykle często spotykane, zwłaszcza w budżetówce. Jednak w opisanym przypadku mamy do czynienia z odmienną sytuacją: wypowiedzeniem warunków pracy i płacy z mocą obowiązującą od 1 lipca, czyli po miesiącu od daty obowiązywania zmian przepisów. Wiązałoby się to z odebraniem pracownikowi uprawnień, które wcześniej mu przysługiwały. Prawo nie działa wstecz i służy zapewnieniu stabilności m.in. w zatrudnieniu. Złamaniem tych zasad jest każda regulacja pogarszająca sytuację pracownika z mocą wsteczną.

Zakaz pogarszania warunków wynagradzania z mocą wsteczną wynika z art. 84 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2465; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 878; dalej: k.p.). Ten przepis stanowi, że pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia. Skoro w danym czasie przysługiwało mu wynagrodzenie na obowiązujących wówczas warunkach, to nie można wstecznie warunków tych pracownikowi pogorszyć, gdyż musiałoby to prowadzić do utraty jakiejś części wynagrodzenia, do którego pracownik był uprawniony.

Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 13 marca 2014 r. (sygn. akt I PK 189/13): „Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia już nabytego. Nie ma natomiast problemu, aby strony stosunku pracy zawarły porozumienie o obniżeniu wysokości wynagrodzenia pracownika, ze skutkiem na przyszłość, tj. od dnia jego zawarcia. Co więcej: również w przypadku nabytego już prawa do wynagrodzenia zasadność wypłaty na rzecz pracownika określonych składników wynagrodzenia może być oceniana w świetle art. 8 k.p. (tj. w świetle zasad współżycia społecznego oraz społeczno-gospodarczego przeznaczenia prawa do tego konkretnego składnika wynagrodzenia)”. Z kolei Sąd Okręgowy w Warszawie – XXI Wydział Pracy w wyroku z 10 czerwca 2019 r. (sygn. akt XXI Pa 479/18) uznał, że zakaz zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia z art. 84 k.p. ma bezwzględny charakter w stosunku do wynagrodzenia za pracę w ścisłym tego słowa znaczeniu. Dlatego zrzeczenie się prawa do wynagrodzenia za pracę nie może nastąpić w drodze jakichkolwiek oświadczeń woli pracownika.

POROZUMIENIE ZMIENIAJĄCE PO URLOPIE RODZICIELSKIM

PYTANIE Czy pracownikom przebywającym na urlopach związanych z rodzicielstwem należy wręczyć zmiany warunków płacy? Jeśli tak, to w jakiej formie: poprzez porozumienie czy w drodze aneksu?

ODPOWIEDŹ Nie ma konieczności, aby w trakcie pobytu pracownika na urlopie związanym z rodzicielstwem wprowadzać zmiany w umowie o pracę polegające na wzroście stawki osobistego zaszeregowania.

UZASADNIENIE Przypomnijmy, że w prawie pracy funkcjonują dwa rodzaje dokumentów: porozumienie i wypowiedzenie. Niezwykle często – zwłaszcza w sektorze budżetowym w sytuacjach, kiedy wzrasta stawka osobistego zaszeregowania w związku z ustawowymi zmianami – pracownikom wręcza się tzw. aneksy czy angaże. Są to jednak w rzeczywistości porozumienia zmieniające i także pod aneksem pracownik składa podpis, że zapoznał się z nowymi warunkami płacy, przez co domniemywujemy, że zawarto porozumienie o wzroście wynagrodzenia. Nie ma przepisów obligujących pracodawcę do tego, aby nieobecnym pracownikom wręczał ww. porozumienia. Powinien to zrobić z dniem powrotu pracownika do pracy. Jeżeli bowiem podwyżki wynagrodzeń (stawki osobistego zaszeregowania) wprowadzono na podstawie przepisów czy regulaminu wynagradzania, to z mocy prawa zastępują one dotychczasowe warunki umów o pracę.

Wynagrodzenie za pracę to istotny element stosunku pracy i umowy o pracę. Zmiany jego wysokości w trakcie zatrudnienia następują w trybie wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia stron. Jeżeli podwyżka następuje w czasie nieobecności pracownika w pracy, np. urlopu wychowawczego czy macierzyńskiego, to nie oznacza, że w tym czasie pracownik nie może dokonać żadnej czynności dotyczącej zatrudnienia, ale podwyżka zacznie obowiązywać dopiero po zakończeniu absencji. W przypadku pracowników przebywających np. na urlopach macierzyńskich podwyżka wynagrodzenia nie będzie miała wpływu na wysokość przysługujących im świadczeń, ponieważ miesiące objęte tą podwyżką nie wchodzą do podstawy wymiaru świadczeń, do których prawo powstało przed 1 lipca 2024 r.

Należy zwrócić uwagę, że w odpowiedzi jest mowa o okresach nieobecności związanych z rodzicielstwem. Gdyby jednak pracownik był nieobecny w pracy z powodu długotrwałego zwolnienia lekarskiego, to za czas takiej nieobecności zachowałby prawo do dodatku za wieloletnią pracę. W takim przypadku, biorąc pod uwagę, że dodatek oblicza się od stawki zasadniczej, aneks, czyli porozumienie zmieniające, trzeba pracownikowi przekazać już teraz.

ZMIANY W REGULAMINACH – KIEDY KONIECZNE

PYTANIE Pracownicy JST mają ustalone wynagrodzenie zasadnicze na poziomie co najmniej 4500 zł brutto. Czy w związku ze zmianą minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego należy zmienić tabelę wynagrodzenia zasadniczego w wewnętrznym regulaminie wynagradzania pracowników?

ODPOWIEDŹ Tabela w rozporządzeniu płacowym określa kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania. Jeżeli więc w regulaminie wynagradzania tabela określa tylko minimalne kwoty zgodnie z rozporządzeniem w poprzednim brzmieniu, to zmiana jest potrzebna. Przepisy płacowe w JST powinny być dostosowane do rozporządzenia płacowego w nowym brzmieniu.

UZASADNIENIE Jeżeli w JST obowiązuje regulamin, w którym do kategorii zaszeregowania są przypisane tzw. widełki, czyli minimalny i maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego, to należy kontrolować, czy podążając za wzrostem płacy minimalnej i realizując wzrost wynagrodzeń w obliczu panującej inflacji, wynagrodzenia zasadnicze pracowników mieszczą się w tych widełkach określonych dla konkretnej kategorii zaszeregowania.

Pracownikom samorządowym przysługuje wynagrodzenie zasadnicze określone na podstawie kategorii zaszeregowania. Kategorie zaszeregowania zostały określone w rozporządzeniu płacowym. Zgodnie z nim do każdej kategorii zaszeregowania został przypisany minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego w złotych. W regulaminie wynagradzania musi być zawarty minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego zgodny z rozporządzeniem. Inaczej mówiąc, ten poziom nie może być niższy. Możliwe jest natomiast ujęcie w regulaminie stawek wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych kategorii wyższych niż minimalne stawki z rozporządzenia. Czasami JST tak konstruują regulaminy, że w danej kategorii stosują minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego według rozporządzenia oraz poziom maksymalny, określony w ten sposób, że uwzględnia on aktualny stan wynagrodzenia zasadniczego w jednostce i zawiera pewien zapas na ewentualne podwyżki. ©℗

Zmiany w przypisaniu stanowisk do kategorii

W tabeli dotyczącej kategoryzacji stanowisk zaszły zmiany. Większość z nich wiąże się ze zmianą kategorii zaszeregowania, ale są też modyfikacje w wymogach dotyczących wykształcenia oraz umiejętności zawodowych. I tak: geodeta województwa, geodeta powiatowy oraz geodeta miasta (w mieście na prawach powiatu) zostali zaliczeni do XVI kategorii zaszeregowania (dotychczas byli w kategorii XV). Niewielka zmiana zaszła w kategoryzacji stanowisk w straży miejskiej: stanowisko młodszego inspektora podwyższono do XII kategorii zaszeregowania (dotychczas było w XI), co oznacza, że stanowisko to w tabeli zaszeregowania zrównane zostało ze stanowiskiem starszego specjalisty.

Więcej zmian dotyczy stanowisk w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, centrach integracji społecznej, jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz centrach usług społecznych. Starszy opiekun medyczny został np. przeniesiony z kategorii XI do XII (ale tylko w przypadku osób mających dyplom zawodowy lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe). Podobnie przeniesiono stanowisko opiekun medyczny z kategorii X na XI – o ile osoba je piastująca ma dyplom zawodowy lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.

Z kolei młodszy opiekun w ośrodku pomocy społecznej przeniesiony został z kategorii IV do V, a opiekun w ośrodku pomocy społecznej – z kategorii V do VI. Starszy terapeuta zajęciowy pozostał w XII kategorii zaszeregowania, ale doprecyzowano, że minimalnym wymogiem w zakresie wykształcenia oraz umiejętności zawodowych może być oprócz policealnej szkoły odpowiedniej specjalności i tytułu zawodowego lub dyplomu zawodowego również dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. ©℗

Oprac. JP