Wysokość ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ochotników ustala, nie rzadziej niż raz na dwa lata, właściwa rada gminy w drodze uchwały – tak wynika z art. 15 ust. 2 zdanie 1 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 194; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1560; dalej: u.o.s.p.). Ponieważ większość gmin w Polsce podejmowała uchwały w sprawie ekwiwalentów na początku 2022 r. (zaraz po wejściu w życie nowej ustawy), w konsekwencji niebawem rady gmin (miast) będą musiały podjąć nowe akty.
Nowe grupy
Przepis zawierający upoważnienie ustawowe do podjęcia uchwał w sprawie ekwiwalentów ewoluował na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Aktualnie – w wersji, która obowiązuje od 8 września 2023 r. – art. 15 ust. 1 u.o.s.p. stanowi, że „strażak ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, otrzymuje, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia, ekwiwalent pieniężny”. Z kolei w nowo dodanym ust. 1a postanowiono, że ekwiwalent pieniężny otrzymują również:
„1) kandydat na strażaka ratownika OSP, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1,
2) strażak ratownik OSP, który brał udział w działaniach, o których mowa w art. 3 pkt 7
– stosownie do posiadanych przez gminę środków finansowych”.
Oznacza to wprowadzenie nowych rodzajów stawek dla beneficjentów ekwiwalentów. Są to odrębne grupy: ekwiwalent dla kandydata na strażaka ratownika OSP oraz dla strażaka ratownika (w zakresie: zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej określonego w powiatowym/miejskim planie ratowniczym).
Zmienione zasady ustalania
Zmieniły się też zasady ustalania wysokości ekwiwalentu. Zgodnie z art. 15 ust. 2 zdanie 2 u.o.s.p. „wysokość ekwiwalentu pieniężnego nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej «Monitor Polski» na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251) przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego”. W nowo dodanym zdaniu 3 wskazano natomiast, że „ekwiwalent pieniężny nalicza się za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej lub gotowości do wyjazdu w celu realizowania zadań, o których mowa w art. 3 pkt 7, bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny, a w przypadku kandydata na strażaka ratownika OSP – za każdą rozpoczętą godzinę szkolenia”.
I choć zmiany w art. 15 ust. 2 u.o.s.p., które weszły w życie we wrześniu br., w praktyce usunęły wiele dotychczasowych problemów interpretacyjnych związanych m.in. z ustalaniem przez rady gminy (miast) ekwiwalentów i sposobu ich naliczania, co było dotąd powodem wielu zastrzeżeń ze strony różnych organów i podmiotów, to okazuje się, że w zmienianych uchwałach nadal nie brakuje błędnych zapisów.
Jakich błędów uniknąć
W ślad za uchwałami, które podejmują gminy, pojawiają się pierwsze rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów. Do najczęstszych dostrzeżonych nieprawidłowości należą:
► Przekraczanie uprawnień. W rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody wielkopolskiego z 3 listopada 2023 r. (nr NP.-III.4131.1.551.2023.7) orzeczono nieważność części uchwały w sprawie ekwiwalentu w zakresie słów „naliczane za każdą godzinę od zgłoszenia gotowości do wyjazdu w celu realizowania tych zadań”. Organ nadzoru argumentuje stwierdzenie nieważności m.in. tym, że w zakresie delegacji ustawowej z art. 15 ust. 2 u.o.s.p. nie mieści się stanowienie o zasadach naliczania ekwiwalentu pieniężnego. Kwestię tę reguluje bowiem sama ustawa mocą art. 15 ust. 2, z którego wynika, że ekwiwalent jest naliczany „za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej lub gotowości do wyjazdu w celu realizowania zadań, o których mowa w art. 3 pkt 7 u.o.s.p., bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny, a w przypadku kandydata na strażaka ratownika OSP – za każdą rozpoczętą godzinę szkolenia”. W podobnym tonie wypowiedziano się w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody lubelskiego z 3 października 2023 r. (nr PN-II.4131.363.2023).
► Brak podziału na ekwiwalenty obowiązkowy i fakultatywny. Z kolei wojewoda warmińsko-mazurski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 8 listopada 2023 r. (nr PN.4131.426.2023) stwierdził nieważność w całości uchwały w sprawie ekwiwalentu zasadniczo z tej przyczyny, że rada gminy, określając wysokość ekwiwalentu pieniężnego należnego za uczestniczenie w działaniu ratowniczym i akcji ratowniczej, przyznała go również kandydatowi na strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej, co organ nadzoru uznał za istotne naruszenie art. 15 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 8 i 9 u.o.s.p. oraz art. 2 i art. 7 Konstytucji RP. Warto wspomnieć, że w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody śląskiego z 31 października 2023 r. (nr NPII.4131.1.1039.2023) zwrócono uwagę na to, że ustawodawca w art. 15 u.o.s.p. rozróżnia ekwiwalenty obligatoryjne i fakultatywne. W odniesieniu do tego pierwszego – na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 u.o.s.p. – organ stanowiący gminy jest zobligowany do ustalenia wysokości ekwiwalentu dla strażaka ratownika OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu. Ekwiwalent ten nalicza się za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia wyjazdu jednostki ochotniczej straży pożarnej, bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny. W odniesieniu do drugiego ekwiwalentu – na podstawie art. 15 ust. 1a w związku z ust. 2 ustawy – organ stanowiący gminy może dodatkowo ustalić ekwiwalent dla:
- kandydata na strażaka ratownika OSP, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy – za każdą rozpoczętą godzinę szkolenia;
- strażaka ratownika, który brał udział w działaniach, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy, tj. w zabezpieczaniu obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej określonego w powiatowym/miejskim planie ratowniczym – za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia gotowości do wyjazdu w celu realizowania zadań, o których mowa w art. 3 pkt 7, bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny.
Organ nadzoru podkreślił, że ustalenie przez radę gminy tych ostatnich ekwiwalentów należy uznać za fakultatywne, bowiem ustawodawca zastrzegł, że podmioty określone w art. 15 ust. 1a ustawy otrzymują ekwiwalent „stosownie do posiadanych przez gminę środków finansowych”. Takie rozdzielenie ekwiwalentów w przepisach jest potrzebne choćby dlatego, że jest możliwa sytuacja, w której gmina nie będzie dysponować środkami na przyznanie ekwiwalentów określonych w art. 15 ust. 1a ustawy.
► Brak wygaszenia dotychczasowej uchwały. W nowej uchwale rada gminy powinna również zawrzeć regulacje towarzyszące, m.in. zapis dotyczący utraty mocy obowiązującej dotychczas obowiązującej uchwały w sprawie ekwiwalentu. Brak ujęcia tych zapisów może również skutkować negatywnym stanowiskiem ze strony organu nadzoru.
Z przytoczonych wyżej przykładowych orzeczeń nadzorczych należy wnioskować, że organy nadzoru będą kładły nacisk na precyzyjne formułowanie przepisów odnośnie do ekwiwalentu, tj. bez wprowadzania niepotrzebnych i zbędnych modyfikacji przepisów ujętych w ramach wspomnianego art. 15. [WZÓR].
Zapisy uchwały ustalające ekwiwalenty obligatoryjny i fakultatywny
Par.…
Ustala się wysokość ekwiwalentu pieniężnego dla strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej działającej na terenie gminy (…) w wysokości:
1) … złotych – za uczestnictwo w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej;
2) … złotych – za uczestnictwo w szkoleniu lub ćwiczeniu.
Par.…
Ustala się wysokość ekwiwalentu pieniężnego w celu realizowania zadań, o których mowa w art. 3 pkt.7 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, dla strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej działającej na terenie gminy (…) w wysokości: … złotych – za uczestnictwo w działaniach, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.
Par.…
Ustala się wysokość ekwiwalentu pieniężnego dla kandydata na strażaka ratownika OSP, o którym mowa w art. 9 ust.2 pkt.1 ustawy z 17 grudnia 2021r. o ochotniczych strażach pożarnych, w wysokości: … złotych – za uczestnictwo w szkoleniu. ©℗
Za inne zadania
Niezależnie od powyższego warto jeszcze wspomnieć o art. 15a u.o.s.p. (również obowiązującym od 8 września br.), w którym stworzono upoważnienie ustawowe dla rady gminy do wprowadzenia zupełnie nowego ekwiwalentu za zadania inne aniżeli ochrona przeciwpożarowa. Zgodnie z tym przepisem „rada gminy może, w drodze uchwały, przyznać ekwiwalent pieniężny strażakom ratownikom OSP za wykonywanie zadań innych niż wymienione w art. 15”. W uchwale wskazuje się te zadania oraz wysokość i sposób ustalenia ekwiwalentu pieniężnego. Przy czym ustawodawca nie określił nawet przykładowego katalogu tych zadań, pozostawiając w tym zakresie swobodę legislacyjną organowi stanowiącemu gminy. Wydaje się więc, że dopuszczalne byłoby wprowadzenie ekwiwalentu np. przy realizacji zadania polegającego na zabezpieczeniu uroczystości gminnych, uczestniczeniu w działaniach mających na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców itp. ©℗
Uprawnienia organu nadzorczego
Uchwały w sprawie ekwiwalentów dla OSP podlegają odrębnej analizie i weryfikacji przez właściwy dla danej gminy organ nadzoru – wojewodę. Reguluje to art. 86 w zw. z art. 91 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1688), a z przepisów tych wynika, że organami nadzoru są prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa. Ponadto ww. przepisy stanowią, że uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne, a „o nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w art. 90. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia albo w toku tego postępowania, może wstrzymać ich wykonanie”.
Powyższe prowadzi do wniosku, że może się okazać, że w ocenie jednego organu nadzoru określony zapis będzie zgodny z prawem, a w ocenie innego – ten sam zapis nie spełni takiego warunku. Wynika to z tego, że każdy organ nadzoru samodzielnie ocenia legalność uchwały w sprawie ekwiwalentu. Zatem w podanych uwarunkowaniach faktyczno-prawnych organy stanowiące gmin powinny zachować daleko posuniętą ostrożność w formułowaniu przepisów nowych uchwał w omawianym zakresie przedmiotowym. ©℗