statystyki

Inwestycja celu publicznego: Powiadomienie na stronie internetowej to za mało

autor: Karolina Topolska01.07.2015, 08:23; Aktualizacja: 01.07.2015, 10:00
Internet

Aby ustalić lokalizację inwestycji celu publicznego, o wszczęciu postępowania i wydaniu decyzji trzeba prawidłowo zawiadomić wszystkie strony.źródło: ShutterStock

Wójt gminy wszczął postępowanie w sprawie lokalizacji inwestycji celu publicznego w postaci rozbudowy kompleksu sportowego. Na wstępie ustalił krąg stron postępowania i teraz zamierza zawiadomić je o tym, w tym m.in. zamieścić ogłoszenie o postępowaniu w zakładce „Aktualności” na stronie internetowej urzędu gminy. Czy taka forma powiadomienia zainteresowanych o postępowaniu może być uznana za poinformowanie ich w sposób zwyczajowo przyjęty?

Aby ustalić lokalizację inwestycji celu publicznego, o wszczęciu postępowania i wydaniu decyzji trzeba prawidłowo zawiadomić wszystkie strony. Nie każdą jednak w ten sam sposób. Jeśli chodzi o osoby władające nieruchomościami, przez które przechodzi inwestycja, gmina musi zawiadomić je na piśmie. Pozostałych, których grunty leżą w obszarze jej oddziaływania, trzeba poinformować w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty. Jednak należy być ostrożnym, bo zamieszczenie informacji na stronie internetowej nie zawsze będzie uznane za zwyczajowe powiadomienie – opinie sądów administracyjnych w tym zakresie są różne. Bezpieczniej jest rozwiesić plakaty w pobliżu miejsca realizacji inwestycji.

Trzy sposoby komunikacji

W przypadku gdy lokalizacja inwestycji celu publicznego musi nastąpić w drodze decyzji, o wszczęciu postępowania w sprawie jej wydania wójt (burmistrz, prezydent miasta) musi zawiadomić strony. Z reguły będą nimi właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości znajdujących się w zasięgu oddziaływania przyszłej inwestycji. Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 199 ze zm.) rozróżnia kilka sposobów informowania stron o rozpoczęciu procedowania w sprawie wydania decyzji ustalającej lokalizację inwestycji.

Jeśli chodzi o inwestora oraz właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których inwestycja ma być realizowana, organ powinien zawiadomić ich na piśmie. Pozostałe strony, a więc osoby, których działki leżą w obszarze oddziaływania inwestycji, z reguły najbliższych sąsiadow, gmina ma obowiązek powiadomić o toczącym się postępowaniu w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. O postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie również należy zawiadomić strony w ten sam sposób.

Regulacja ta czasem sprawia problemy w praktyce. Jak podkreślają sądy administracyjne, aby prawidłowo zawiadomić strony o postępowaniu, organ nie może poprzestać na jednym tylko sposobie, np. obwieszczeniu, ale musi dokonać ich obu. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 28 maja 2013 r. (sygn. II OSK 258/12) wskazał, że użyty w treści art. 53 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zwrot „także” przesądza, że wymagane jest zarówno obwieszczenie, jak i poinformowanie w sposób zwyczajowo przyjęty.


Pozostało jeszcze 75% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane