Rezygnacja z wymogu prowadzenia mechanicznego przetwarzania i rozładunku odpadów zmieszanych w obiekcie zamkniętym, będącym budynkiem w rozumieniu prawa budowlanego, czy dopuszczenie powstawania w tym procesie innych odpadów niż tylko te wskazane obecnie w przepisach – to niektóre zmiany proponowane przez resort klimatu do rozporządzenia z 28 grudnia 2022 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych (Dz.U. 2023 r. poz. 56, dalej: rozporządzenie MBP).
– Zapowiadane zmiany idą w kierunku zgłaszanych przez branżę propozycji. Wszystko jednak zależy od ostatecznego kształtu zapisów, jakie będą zawarte w projekcie – komentuje Piotr Szewczyk, przewodniczący Rady RIPOK (o zastrzeżeniach do wymogów, jakie rozporządzenie stawia instalacjom, pisaliśmy m.in. w artykule: „Pozwolenia czy rozporządzenie? Widmo kar dla instalacji MBP”, DGP nr 62/2023).
W wykazie prac legislacyjnych MKiŚ wskazano pięć obszarów, które mają ulec zmianie. Ministerstwo rezygnuje z konieczności przetwarzania odpadów w budynkach w rozumieniu prawa budowlanego (przed wejściem w życie obecnego rozporządzenia MBP wystarczyło zadaszenie, w myśl unijnych konkluzji BAT – najlepszych możliwych technik do wykorzystania w danym sektorze przemysłu). Doprecyzowane zostanie, że tzw. frakcja podsitowa jest wydzielana na sicie o wielkości oczek nie większej niż 100 mm, zmiany mają dotyczyć również biologicznego przetwarzania tej frakcji oraz pobierania i badań stabilizatu, który powstaje w wyniku tego przetwarzania. Ponadto w procesie mechanicznego przetwarzania będą mogły powstawać również inne rodzaje odpadów niż te ściśle określone obecnie w rozporządzeniu MBP. „Zaproponowane zmiany wynikają przede wszystkim z postulatów zgłoszonych na początku roku 2023 r. przez stowarzyszenia i organizacje reprezentujące branżę odpadową oraz z aktualizacji w zakresie najnowszej wiedzy technologicznej zdobytej między innymi w toku prac naukowych w instalacjach MBP oraz praktycznych doświadczeń z kontroli, zgłaszanych przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska” – argumentuje resort.
Eksperci zwracają uwagę, że w propozycji brakuje odniesienia do części istotnych postulatów branży.
– Wskazując istotę rozwiązań, jakie mają zostać zawarte w projekcie nowelizacji rozporządzenia MBP, prawodawca określił pięć punktów, wśród których nie ma jednak zmian m.in. w zakresie: „okresu dostosowawczego” i związanego z tym jednoznacznego wskazania, że instalacje mogą być eksploatowane zgodnie z warunkami określonymi w posiadanych decyzjach, par. 10 rozporządzenia MBP (wzajemnej relacji pomiędzy rozporządzeniem MBP a konkluzjami BAT) czy par. 11 rozporządzenia MBP, wskazującego, że instalacje niewymagające pozwolenia zintegrowanego należy dostosować do wymagań konkluzji BAT w zakresie mechanicznego lub biologicznego przetwarzania odpadów do 1 stycznia 2024 r. – wymienia Dagmara Czajka z Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu.
Przy tej okazji po raz kolejny padają pytania o to, czy w ogóle wydanie rozporządzenia, które nie jest obligatoryjne, było potrzebne. Dotychczas branża odpadowa funkcjonowała na podstawie warunków decyzji wydanych dla danej instalacji MBP, które uwzględniały jej specyfikę. – Podtrzymujemy nasze stanowisko, że w obecnym stanie prawnym i faktycznym gospodarki odpadami w Polsce samo rozporządzenie w sprawie MBP jest zbędne – podsumowuje Piotr Szewczyk. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt w wykazie prac ministra klimatu i środowiska