Rada gminy nie jest uprawniona do ustalania w uchwałach stawek czynszu za reklamy umieszczane na lokalach komunalnych. Przesądza o tym ustawa o gospodarce nieruchomościami
O powyższym przypomniał wojewoda wielkopolski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 31 marca 2015 r. Badał on legalność styczniowej uchwały Rady Miasta Trzcianki. Określone w niej zostały:
zasady udostępniania nieruchomości komunalnych w celu umieszczania reklam,
warunki umieszczania reklam i ogłoszeń na słupach ogłoszeniowych oraz
zasady pobierania i wysokość opłat z powyższych tytułów.
W ocenie wojewody rada nie miała legitymacji do wydawania przepisów prawa miejscowego w powyższym zakresie. Nie uprawniały jej do tego przepisy podane jako podstawa niniejszej uchwały. W ocenie organu nadzoru to, że z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.; dalej u.s.g.) wynika, iż zadania własne gminy obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, a art. 40 ust. 2 pkt 3 u.s.g. stanowi, iż organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad zarządu mieniem gminy, wcale nie daje jej legitymacji do podjęcia omawianego aktu. Podobnie jak art. 18 ust. 2 pkt 9 litera a u.s.g., zgodnie z którym do wyłącznej kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu, na okres dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony.
„Przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 u.s.g. uprawniający radę gminy do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu (...) nie może być interpretowany rozszerzająco. Przekazanie w drodze wyjątku pewnych spraw do kompetencji rady gminy nie może prowadzić do swobodnego przejmowania przez radę rozstrzygnięć w drodze uchwał w odniesieniu do wszystkich spraw ważnych z punktu widzenia gospodarki gminy, i to bez względu na motywy takich działań” – podnosił wojewoda wielkopolski Piotr Florek, stwierdzając nieważność uchwały. Podkreślał przy tym, że rada miasta w 2009 roku określiła już zasady nabywania i obciążania nieruchomości stanowiących zasób gminy.
W jego ocenie gospodarowanie mieniem komunalnym w zakresie regulowanym sporną uchwałą należy do zadań organu wykonawczego, czyli wójta. Przesądzają o tym m.in. art. 25 i art. 23 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 25 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 518). W ślad za pierwszym z nich gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
Zdaniem wojewody Rada Miasta Trzcianki mogłaby ewentualnie ustalić opłaty za umieszczanie reklam na obiektach i urządzeniach użyteczności publicznej. Na to zezwala jej bowiem redakcja art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 45, poz. 236 ze zm.). W związku z tym jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wielkopolskiego nr KN- I.4131.1.13.2015.8