250 mln zł przeznaczy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na program zwiększający mobilność osób z dysfunkcjami narządu ruchu. Pozwoli to na wsparcie zakupu około tysiąca samochodów.
250 mln zł przeznaczy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na program zwiększający mobilność osób z dysfunkcjami narządu ruchu. Pozwoli to na wsparcie zakupu około tysiąca samochodów.
Takie założenia ma zatwierdzony przez radę nadzorczą funduszu kolejny program należący do pakietu „Samodzielność – aktywność – mobilność”, który został ogłoszony w ubiegłym roku. Ten najnowszy jest skierowany do osób z niepełnosprawnością uniemożliwiającą poruszanie się bez wózka inwalidzkiego i niebędących w stanie samodzielnie przesiąść się z niego na siedzenie samochodu (zarówno kierowcy, jak i pasażera).
– W programie przewidziane są dwie kategorie dofinansowania. Jedna na zakup samochodu osobowego dostosowanego do indywidualnych potrzeb niepełnosprawnego kierowcy, druga na zakup samochodu dla niepełnosprawnego pasażera – mówił podczas wczorajszej konferencji prasowej Paweł Wdówik, wiceminister rodziny i polityki społecznej, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych. Dodał, że jego zasady pozwalają uzyskać dofinansowanie do kupna nowego lub używanego auta, ale z zastrzeżeniem, że nie będzie ono starsze niż sześć lat. Co więcej, zostanie dopuszczony zakup samochodu na terenie całej UE, co ma zwiększyć wybór i możliwości znalezienie pojazdu odpowiedniego dla osoby niepełnosprawnej.
Choć program został już ogłoszony, to wnioski będzie można składać dopiero od 1 marca 2023 r. – Chcemy dać czas osobom zainteresowanym uzyskaniem pomocy finansowej na znalezienie oferenta, który przygotuje dopasowany indywidualnie samochód. Ponadto w związku z tym, że wnioski będzie można składać tylko drogą elektroniczną, musimy przystosować do tego system obsługi wsparcia – wyjaśnił Tomasz Maruszewski, wiceprezes PFRON.
Realizacją programu będą się zajmowały oddziały terenowe funduszu i w ich siedzibach będzie można złożyć wniosek z pomocą ich pracowników.
Tomasz Maruszewski tłumaczył też, jak w praktyce będzie wyglądać ustalanie kwoty dofinansowania. Podał przy tym przykład samochodu o wartości 270 tys. zł przeznaczonego do użytku niepełnosprawnego kierowcy. I tak do wysokości 150 tys. zł, dopłacie będzie podlegać 80 proc. ceny auta. Następnie w przedziale od 150 tys. do 250 tys. zł – 50 proc., a od 250 tys. do 300 tys. zł – 30 proc. Dofinansowanie będzie można kumulować, co oznacza, że we wspomnianym przykładzie łączna kwota dopłaty wyniesie 176 tys. zł (120 tys. zł + 50 tys. zł + 6 tys. zł). Jeśli jednak auto będzie kosztować więcej niż 300 tys. zł, to wsparcie w ogóle nie zostanie przyznane.
– Analogicznie będzie ustalana wysokość dofinansowania do zakupu samochodu dostosowanego do podróżowania przez osobę z niepełnosprawnością jako pasażera, inne będą jedynie przedziały cenowe – wskazał Tomasz Maruszewski.
W tym przypadku do wysokości 130 tys. zł dopłata obejmie 85 proc. ceny auta, od 130 tys. zł do 200 tys. zł – 50 proc., a od 200 tys. zł do 230 tys. zł – 30 proc. (droższe auta nie będą dofinansowywane). ©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama