Czy gminy są gotowe do wprowadzenia Systemu Rejestrów Państwowych? Ministerstwo Spraw Wewnętrznych to sprawdza
System zwany „Źródłem” ma być uruchomiony 1 marca, czyli z dwumiesięcznym opóźnieniem. W jego ramach zostaną zintegrowane najważniejsze polskie rejestry. Dzięki integracji rejestrów nie trzeba będzie dostarczać do urzędu wielu dokumentów. Wystarczy numer PESEL, aby urzędnik znalazł potrzebne informacje w systemie.
Ankiety wysłano
Ministerstwo przygotowując spóźniony start, wysyłało już ankiety do gmin. Było w nich 11 pytań, które dotyczyły przede wszystkim przygotowania samorządów do wprowadzenia Systemu Rejestrów Państwowych. Ankiety pozwolą ustalić, czy urzędy odpowiednio przygotowały się do zmian, jakie wejdą w życie 1 marca. W pytaniach pojawiały się np. zagadnienia dotyczące zarówno znajomości, jak i odpowiedzialności urzędników za aplikację „Źródło”, umiejętności jego obsługi oraz znajomości rozwiązywania problemów, jeśli będą kłopoty z działaniem systemu. Resort pytał m.in. czy każdy użytkownik z gminy ma kartę uwierzytelniającą z aktualnym certyfikatem, czy ma skonfigurowaną stację roboczą wraz z czytnikiem kart, czy wójt/burmistrz/prezydent upoważnił pracowników do przetwarzania danych osobowych. Część pytań sprawdzało kompetencje lokalnego administratora.
– Dotychczasowe informacje wskazują, że przygotowanie urzędników jest równomierne w całym kraju – informuje biuro prasowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. – Aby jednak uzyskać pewność co do stanu przygotowań gmin, rozpoczęliśmy ankietę telefoniczną, sprawdzającą stan gotowości samorządów do wdrożenia programu pl.ID, który ma ruszyć od 1 marca tego roku.
Telefon do urzędu
W trakcie weryfikacji przygotowania do uruchomienia programu ankieterzy zadzwonią do każdej gminy. Zespół Service Desk liczy 25 osób. Przy odpowiedzi negatywnej przewidziano pytania dodatkowe, mające lepiej przybliżyć problem. Ankieter podpowie też gminom, które nie są jeszcze gotowe na wdrożenie nowego programu, co trzeba zrobić, by spełnić wymogi przygotowania. Ministerstwo przypomina, że wcześniej były szkolenia liderskie i e-learningowe, egzaminy on-line, testy systemu, w których uczestniczyli pracownicy gmin. Akcja telefoniczna służy ostatecznej weryfikacji stanu przygotowania gmin. Jednocześnie, dodatkowo, ankieta dotycząca SRP jest udostępniona na stronie www.obywatel.gov.pl.
Samorządy różnie reagują na cały program. – Ankieter do nas nie dzwonił. Ale przecież i tak, jeśli będzie program rządowy, to wprowadzić go musimy – mówi burmistrz Rabki Ewa Przybyło. Przyznaje, że odpowiedzialni są za to gminni informatycy. – Jest podział obowiązków. Każdy odpowiada za swoją działkę. Także do podlaskiego Jabłonia ankieter jeszcze nie dzwonił. Ale jak twierdzi wójt Dariusz Łobejko, „wszystko jest spięte”. - Urzędnicy są gotowi do uruchomienia programu – mówi wójt, choć przyznaje, że sam nie zna szczegółów. – Od tego mam specjalistów – dodaje.
Są wątpliwości
Niektórzy samorządowcy są sceptykami co do uruchomienia programu 1 marca. – Żeby nie było jak z komisją wyborczą przy samorządowych wyborach – mówią. Co nie znaczy, że nie są przygotowani.
– Pracownicy wiedzą. Część jest przeszkolona, część jeszcze się szkoli – mówi Jerzy Przeworski, naczelnik wydziału informatyki w urzędzie miasta Gdyni. Dodaje, że mieszkańcy cały czas będą obsługiwani na bieżąco. Nawet jeśli nowy system od 1 marca nie zadziała, to stary działa cały czas. Kłopotów z wydawaniem dowodów czy innych dokumentów, nie będzie.
Samorządowcy przyznają jednak, że nie na każde z 11 pytań ankiety są w stanie odpowiedzieć twierdząco. Na przykład na to, czy każdy użytkownik z gminy ma kartę z certyfikatem. Gminy przyznają, że jest trochę rzeczy do uzupełnienia. W tym m.in. mają im pomóc ankieterzy.
Gdy system „Źródło” ruszy, będzie można np. złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub odpis aktu urodzenia w dowolnej gminie na terenie kraju. Nie trzeba też będzie chodzić do urzędu, by wypełniać formularze. Online można będzie np. złożyć wniosek o wydanie dokumentu tożsamości. Później będzie można też sprawdzić, czy dowód jest już gotowy do odebrania.
1 marca 2015 r., czyli w dniu startu „Źródła”, wejdą także w życie trzy ustawy: z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. nr 167, poz. 1131 ze zm.), z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. nr 217, poz. 1427 ze zm.) oraz ustawa z 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741 ze zm.). Ten ostatni akt przewiduje 6-miesięczny okres przejściowy. Urzędy stanu cywilnego przez ten okres będą mogły pracować na takich zasadach jak do tej pory. Mimo wdrożenia nowego systemu ustawa zapewnia bowiem równoległe funkcjonowanie dotychczasowych aplikacji.