Wszystkie sprawy urzędowe będzie można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu. Nad takimi rozwiązaniami już pracuje rząd.
Wszystkie sprawy urzędowe będzie można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu. Nad takimi rozwiązaniami już pracuje rząd.
– W obecnym systemie prawnym obowiązuje nadal wiele przepisów i procedur, których nie można zrealizować w postaci elektronicznej. Wymagane jest osobiste stawiennictwo strony lub przedkładanie (przekazywanie) dokumentów w postaci papierowej. W przypadku większości tych dokumentów uznawane są one za oryginalne, jeżeli są sporządzone lub uwierzytelnione (np. odpisy) w postaci papierowej. Funkcjonuje wiele przepisów i rozwiązań blokujących rozwój usług cyfrowych, powodujących, że procedury są zbyt skomplikowane i wymagają od obywateli czy firm działań, które były potrzebne przed epoką usług cyfrowych, a obecnie stanowią przeszkodę – wskazuje Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa. Dlatego zamierza wprowadzić zmiany w administracji publicznej – zarówno rządowej, jak i samorządowej.
Pierwszym krokiem jest przygotowany przez ministra projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, który właśnie trafił do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ułatwi m.in. załatwianie spraw urzędowych narzeczonym i rozwodnikom, np. pozwoli złożyć online do urzędu stanu cywilnego zapewnienia o braku okoliczności uniemożliwiających zawarcie małżeństwa, a rozwodnikowi – oświadczenie o powrocie do rodowego nazwiska. Skorzystają też cudzoziemcy. Powstanie bowiem możliwość elektronicznego składania wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, nadanie obywatelstwa polskiego czy wyrażenie zgody na jego zrzeczenie się.
Co więcej, wiele dokumentów, które obecnie posiada jedynie swoje papierowe wersje, zyska również elektroniczne odpowiedniki. Rząd planuje też elektronizację dokumentów wydawanych przez sądy.
Na tym jednak nie koniec. W kolejnych etapach cyfryzacji całe procesy (a nie tylko ich elementy lub poszczególne etapy) zachodzące pomiędzy podmiotami publicznymi i obywatelami oraz przedsiębiorstwami będą mogły być całkowicie zelektronizowane, a przy okazji zoptymalizowane. Efektem będzie np. wirtualny urząd skarbowy, dzielnicy, gminy czy starostwa.
Celem tych zmian jest też m.in. realizacja zasady jednorazowości. Oznacza to, że organy administracji publicznej będą dążyły do jednorazowego podawania tych samych danych przez obywateli i przedsiębiorców.
Etap legislacyjny
Projekt w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama