W projekcie zmian w ustawie o elektromobilności, przyjętym wczoraj przez rząd, określono minimalny docelowy poziom udziału nisko- i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi. 24 proc. wszystkich zamawiających w Polsce stanowią jednostki organizacyjne administracji samorządowej.

Zmiany wynikają z unijnej dyrektywy w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego.
Ponadto w projekcie doprecyzowane zostały zasady tworzenia stref czystego transportu. Chodzi m.in. o możliwość ustanawiania ich we wszystkich gminach, niezależnie od liczby mieszkańców. W związku z tym wprowadzone zostaną specjalne oznaczenia dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref. Przepisy w sprawie tworzenia SCT mają być uelastycznione, a gminy będą miały większą swobodę w ich kształtowaniu.
Projekt reguluje też procedury dotyczące instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Przepisy ułatwią montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców. Jak podkreślono w komunikacie CIR, tego rodzaju model ładowania jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ odbywa się najczęściej w porze nocnej, kiedy pojazd nie jest użytkowany, a zużycie prądu jest niższe niż w dzień, co stabilizuje pracę sieci energetycznej.
Projekt zmian w ustawie o elektromobilności doprecyzowuje także przepisy regulujące, które stacje ładowania powinny podlegać kontrolom przeprowadzanym przez Urząd Dozoru Technicznego, oraz definicję stacji ładowania. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt ustawy przyjęty przez rząd