Powiat uzyskał środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W jaki sposób zgodnie z przepisami przekazać je na inwestycję w oddział geriatrii do podmiotu leczniczego, który jest spółką ze 100-proc. udziałem powiatu?

Podstawą wydatkowania środków w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jest uchwała Rady Ministrów nr 102 z 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M.P. z 2020 r. poz. 662). Wynika z niej w szczególności, że wsparcie może być przeznaczone wyłącznie na wydatki majątkowe. Może być przeznaczone również na wkład własny do inwestycji finansowanych z udziałem innych środków publicznych w zakresie, w jakim zakładano finansowanie tego wkładu z dochodów jednostek. Istnieje możliwość finansowania szerokiego zakresu zadań, o ile mają charakter majątkowy, czyli inwestycyjny. Z art. 236 ust. 4 ustawy o finansach publicznych wynika, że obejmują one:
  • inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;
  • zakup i objęcie akcji i udziałów;
  • wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
Niewątpliwie zadanie w postaci budowy oddziału geriatrii jest wydatkiem majątkowym. Problemem wtórnym jest więc dopuszczalność przekazania środków podmiotowi trzeciemu, tj. podmiotowi leczniczemu, oraz forma prawna przekazania tych środków. Przede wszystkim należy ustalić, czy zadanie, na które mają być przeznaczone wydatki, wchodzi w zakres ustawowych zadań powiatu. W drugiej kolejności należy ustalić prawną dopuszczalną formę przekazania środków dla podmiotu leczniczego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia, w tym poprzez systemy dotacji. Ustawodawca przewidział specjalną formę przekazania środków w art. 114 ustawy o działalności leczniczej, w którym postanowiono, że podmiot wykonujący działalność leczniczą może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem m.in. na realizację zadań w zakresie programów polityki zdrowotnej, programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym na zakup aparatury i sprzętu medycznego, oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań oraz inne inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego.
Z art. 115 ustawy o działalności leczniczej wynika, że podmioty wykonujące działalność leczniczą mogą uzyskać środki finansowe na podstawie umowy zawartej ze Skarbem Państwa, jednostką samorządu terytorialnego, uczelnią medyczną lub z innym podmiotem uprawnionym do finansowania tych zadań na podstawie odrębnych przepisów.
Na realizację wspomnianych zadań podmioty wykonujące działalność leczniczą mogą uzyskać dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
Wspomniana uchwała RM nr 102 nie ogranicza możliwości wydatkowania środków funduszu tylko na wydatki majątkowe jednostki samorządu terytorialnego. Można wnioskować, że powiat będzie uprawniony do przekazania środków funduszu poprzez dotację celową dla spółki – podmiotu leczniczego.
Z systematyki wskazanych przepisów wynika, że powiat może przekazać środki otrzymane z RFIL podmiotowi leczniczemu o statusie spółki z o.o. Istnieją ku temu podstawy materialno-prawne wynikające z ustawy o działalności leczniczej, a dodatkowo wskazany wydatek ma charakter inwestycyjny.
Podstawa prawna
art. 236 ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 305)
art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 920)
art. 114 i 115 ustawy 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 295; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2345)