STAN FAKTYCZNY
Prokurator rejonowy złożył do sądu administracyjnego skargę na uchwałę zarządu województwa w sprawie akceptacji programu restrukturyzacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej wojewódzkiego szpitala zespolonego. Kwestionowanej uchwale zarzucił niezgodność z prawem, w tym z art. 68 ust. 3 Konstytucji RP oraz art. 43 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 14, poz. 89 z późn. zm.). W uzasadnieniu skargi prokurator wskazał, że przedmiotowa uchwała inicjuje i zmierza bezpośrednio do likwidacji kilku oddziału szpitalnych, a zatwierdzony tą uchwałą, zakładający ich likwidację program restrukturyzacji nie zawiera zapisów gwarantujących w sposób realny ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych. Dodatkowo na rozprawie skarżący zarzucił naruszenie: art. 18 pkt 19 lit. f) ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) poprzez wydanie uchwały przez organ niewłaściwy.
Z UZASADNIENIA
W ocenie wojewódzkiego sądu administracyjnego istota zagadnienia prawnego w rozpoznawanej sprawie sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy kwestionowana uchwała została podjęta przez właściwy organ oraz jaki charakter prawny ma ta uchwała. Właściwość organów samorządu wojewódzkiego powinna być określona przy uwzględnieniu treści przepisów art. 18 i art. 41 ustawy o samorządzie województwa. Zgodnie z art. 18 do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy podejmowanie uchwał wyliczonych w pkt 1 – 19 i pkt 21 oraz w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i statutem województwa do kompetencji sejmiku województwa. Konieczną przesłanką wykonywania przez sejmik zadań jest istnienie podstawy ustawowej wskazującej sejmik jako organ samorządu wojewódzkiego właściwy dla danej sprawy. Przepis art. 41 ust. 1 stanowi zaś, że zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu wojewódzkiego, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Regulacja ta ustanawia zasadę domniemania kompetencji na rzecz organu wykonawczego, jakim jest zarząd województwa. W konsekwencji, jeżeli istnieją zadania samorządu województwa niezastrzeżone dla sejmiku województwa lub wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych ,ich wykonawcą jest zarząd województwa. Ustawa o samorządzie województwa w art. 18 pkt 19 lit. f) wskazuje, że do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek. Zdaniem sądu z treści kwestionowanej uchwały nie można wywnioskować poglądu, który de facto sugeruje skarżący, iż zawiera ona normę skutkującą o likwidacji (restrukturyzacji) SP ZOZ. Równocześnie uchwała nie ma charakteru oświadczenia woli organu o przekształceniu (likwidacji) SPZOZ. W konsekwencji jest ona aktem kierownictwa wewnętrznego.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 19 lipca 2010 r., sygn. akt II SA/Bk 380/10