Warunkiem nabycia prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego dworców kolejowych jest wykonanie przez samorząd ich remontu lub przebudowy w terminie określonym w umowie.
Nie minęło jeszcze zamieszanie wokół sytuacji na kolei, a już dziś wchodzi w życie nowelizacja ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.

Obsługa podróżnych

Zmiana przepisów ma ułatwić gminom, które złożą stosowny wniosek, przejęcie na własność dworców kolejowych. Dokładnie chodzi o nieruchomości wraz z usytuowanymi na nich budynkami dworców kolejowych w granicach niezbędnych do prawidłowego korzystania z infrastruktury kolejowej w obrębie dworców. Warunkiem nabycia prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego dworców kolejowych jest wykonanie przez samorząd ich remontu lub przebudowy w terminie określonym w umowie.
Samorząd musi się także zobowiązać do zachowania na terenie budynku dworca funkcji związanych z obsługą podróżnych. W zamian za przekazaną gminie nieruchomość zobowiązania PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości wraz z odsetkami za zwłokę lub opłatą prolongacyjną wobec przejmującej gminy wygasają z dniem zawarcia umowy, do wysokości nieprzekraczającej wartości rynkowej odpowiednio prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.
Wygaśnięcie zobowiązań podatkowych pociąga za sobą wygaśnięcie roszczenia PKP SA o zapłatę ceny w tej samej wysokości. Jeżeli stroną umowy jest inna jednostka samorządu terytorialnego niż gmina, jednostka ta może się zobowiązać wobec PKP, że zamiast zapłaty całości lub części ceny na rzecz PKP SA przekaże właściwej gminie środki w wysokości równej zobowiązaniom PKP SA wobec tej gminy z tytułu podatku od nieruchomości wraz z odsetkami za zwłokę.

Zastrzeżenia komorników

Zmiany budzą zastrzeżenia Krajowej Rady Komorniczej. Prezes KRK dr Jarosław Świechowski w opinii do projektu ustawy zwraca uwagę na to, że proponowane przepisy nie regulują skutków prawnych niewywiązania się przez gminę z zobowiązań przebudowy lub remontu dworca. Brakuje też określenia zasad odpowiedzialności za długi PKP SA o charakterze cywilnoprawnym zabezpieczonych rzeczowo na nieruchomościach.

Przekazano 112 dworców

Obecnie przepisy dopuszczają przekazanie nieodpłatnie mienia PKP SA na własność jednostkom samorządu terytorialnego, pod warunkiem że przekazanie nastąpi na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tych jednostek w dziedzinie transportu. Z informacji uzyskanych od PKP Intercity wynika, że proces przekazywania dworców samorządom lokalnym trwa od 2001 r. i do tej pory PKP SA przekazały samorządom 112 dworców w różnej formie: sprzedaży, przekazania w zamian za podatki czy wieloletniej dzierżawy. Nowelizacja ustawy nie wprowadza rewolucyjnych zmian w obowiązujących przepisach, a raczej doprecyzowuje je i porządkuje – mówi Paulina Jankowska z zespołu prasowego PKP SA.