Rada gminy powinna mieć na uwadze znaczenie precyzyjnego pod względem geometrycznym określenia punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Rada Gminy Niechlów, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 2001 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) i art. 12 ust. 2 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.), podjęła uchwałę w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
W par. 1 przedmiotowego aktu prawa miejscowego postanowiła, że miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych winny być zlokalizowane w taki sposób, aby nie zakłócało to funkcji obiektów o charakterze publicznym, w szczególności kulturalnym, oświatowym, wychowawczym i religijnym.
Takie sformułowanie, zdaniem wojewody dolnośląskiego, który badał opisywaną uchwałę pod względem legalności, było nieprecyzyjne, a tym samym nieprawidłowe.
Wobec czego wojewoda stwierdził jej nieważność.
„W ocenie organu nadzoru, podejmując przedmiotową uchwałę, Rada Gminy Niechlów nie zrealizowała kompetencji wynikającej z art. 12 ust. 2 ustawy, zobowiązującej ją do ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych” – wskazywał w rozstrzygnięciu wojewoda dolnośląski.
Wskazał on, że zgodnie z poglądami doktryny pod pojęciem zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych należy rozumieć ich rozmieszczenie w terenie, a w szczególności ich usytuowanie względem miejsc chronionych, takich jak szkoły, przedszkola czy miejsca kultu religijnego.
Rada gminy powinna zatem mieć na uwadze znaczenie precyzyjnego pod względem geometrycznym określenia punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Istotne jest bowiem, z którego miejsca ma następować pomiar odległości pomiędzy obiektem chronionym a sklepem, barem czy restauracją, serwującymi alkohol.
Nieprecyzyjne określenie samej zasady wyznaczania odległości determinuje względność otrzymywanych wyników pomiarów kontrolujących, czy punkt sprzedaży nie jest położony sprzecznie z zasadami usytuowania takich sklepów.
Tymczasem rada gminy zasady te określiła w sposób tak ogólny, że nie można uznać tej regulacji za wypełnienie normy kompetencyjnej wyrażonej z art. 12 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody dolnośląskiego NK-N2.4131.111.2012.JB6