Nie, rada może, lecz nie musi, głosować nad propozycją komisji rewizyjnej. Jest władna poddać pod głosowanie własny wniosek odnośnie absolutorium.
Analiza podanego zapytania wymaga odniesienia się do ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.) i w tym kontekście do orzecznictwa sądowo-administracyjnego. W art. 18 ust. 2 pkt 4 wspomnianej regulacji postanowiono, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. Warto przypomnieć, co się kryje pod pojęciem absolutorium. Pomocny w tym zakresie będzie wyrok WSA w Kielcach z 30 października 2013 r. (sygn. akt I SA/Ke 554/13). Postanowiono w nim m.in., że: „(…) Instytucja absolutorium jest podsumowaniem wykonania budżetu. Stanowi ona element zamykający gospodarkę finansową gminy i środek kontroli rady nad działalnością organu wykonawczego. Jego przedmiotem jest ocena gospodarki finansowej gminy, za prawidłowość której wójt – jako organ wykonawczy – ponosi odpowiedzialność”.
Z punktu widzenia podanego zapytania istotne znaczenie ma art. 18a u.s.g. Z jego treści wynika, że rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy – w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Komisja ta zaś opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
Z ustawy nie wynika jednak, jakie znaczenie prawne ma wniosek komisji rewizyjnej, tzn. czy jest dla rady gminy wiążący podczas procedury głosowania. Odpowiedzi w tym zakresie należy poszukiwać w orzecznictwie sądowym. I tak, już w wyroku WSA w Gdańsku z 14 listopada 2012 r. (sygn. akt I SA/Gd 1060/12) stwierdzono, że: „przepis art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) nie daje podstaw do przyjęcia twierdzenia, że rada gminy jest związana treścią wniosku komisji rewizyjnej. W przepisie art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, który jest podstawowym dla kwestii ustawowych kompetencji rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium, nic nie mówi się o ograniczeniach, których rada gminy miała tutaj doznawać ze strony komisji rewizyjnej, jako podległemu sobie organizmowi. Reasumując, wniosek komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi (burmistrzowi) ma walor niewiążącej radę gminy propozycji w sprawie absolutorium, nie zaś dyspozycji”. Podobny pogląd wyrażono w wyroku WSA w Gdańsku z 8 stycznia 2015 r. (sygn. akt I SA/Gd 1499/14).
Podstawa prawna:
•art. 18 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713)