Senioralny miszmasz. Rady są popularne, ale każda działa na innych zasadach

autor: Piotr Pieńkosz11.12.2019, 12:45; Aktualizacja: 11.12.2019, 12:45
Powołano je w większości miast na prawach powiatu. Lokalne władze jednak bardzo różnie kształtują regulacje, które dotyczą ich funkcjonowania. Kłopot jest też z wiekiem ich uczestników.

Powołano je w większości miast na prawach powiatu. Lokalne władze jednak bardzo różnie kształtują regulacje, które dotyczą ich funkcjonowania. Kłopot jest też z wiekiem ich uczestników.źródło: ShutterStock

Powołano je w większości miast na prawach powiatu. Lokalne władze jednak bardzo różnie kształtują regulacje, które dotyczą ich funkcjonowania. Kłopot jest też z wiekiem ich uczestników.

Korzystanie z tego instrumentu partycypacji społecznej jest fakultatywne, ale władze miast najwyraźniej widzą potrzebę ich funkcjonowania. Spośród wszystkich 66 miast na prawach powiatu rady seniorów powołano w niemal 90 proc. Każde jednak zrobiło to według własnej koncepcji – różnie podchodząc do wieku członków rady i ich kompetencji.

Osoba starsza, czyli...

Ustawodawca, określając skład rady seniorów, ograniczył się do lakonicznej regulacji. Artykuł 5c ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1815; dalej: u.s.g.) stanowi jedynie, że organ ten składa się z przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na ich rzecz, w szczególności z organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. Ustawodawca ani nie wymienił enumeratywnie katalogu podmiotów działających na rzecz seniorów, ani nie zdefiniował pojęcia „osoba starsza”. W związku z tym jednostki samorządu terytorialnego różnie do tych przepisów podchodzą – część wprowadziła cenzus wiekowy dla osób mających być członkami tego organu, a część nie. [tabela 1] Jak sprawdziliśmy, średnio w co drugiej JST trzeba mieć do tego odpowiedni wiek. Jaki? Granica ustalana jest w uchwalanym przez radę miasta statucie rady seniorów. Albo po prostu znajduje się w nim definicja seniora, albo zapis zastrzegający, że w skład organu mogą wchodzić osoby spełniające odpowiednie kryterium wiekowe – w badanych miastach było to 60 lub 65 lat.

Tabela 1. Podstawowe kryterium

Wiek

Rady seniorów, w których zastosowano cenzus (w liczbach)

Rady seniorów, w których zastosowano cenzus (w proc.)

brak

25

42,37

60 lat

33

55,94

65 lat

1

1,69

W statutach, w których wprowadzono kryterium wieku, najczęściej obejmowano nim wszystkich członków rady seniorów ‒ niezależnie od tego, czy ktoś wszedł do rady w otwartym naborze, czy jest reprezentantem podmiotu działającego na rzecz osób starszych. Ale były też takie jednostki, które ograniczyły ten wymóg tylko do tych członków rady seniorów, którzy pochodzili z otwartego naboru. W niektórych miastach zdecydowano się z kolei na wyłączenie spod cenzusu wieku jedynie delegowanych do rady seniorów przedstawicieli rady miasta i prezydenta miasta. Rzadko spotykanym rozwiązaniem jest wskazanie, że kryterium wiekowe powinna spełniać tylko określona część członków rady, a po osiągnięciu minimalnego odsetka pozostali członkowie mogą być włączani do organu z pominięciem opisywanego wymogu.


Pozostało 82% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane