statystyki

Senioralny miszmasz. Rady są popularne, ale każda działa na innych zasadach

autor: Piotr Pieńkosz11.12.2019, 12:45; Aktualizacja: 11.12.2019, 12:45
Powołano je w większości miast na prawach powiatu. Lokalne władze jednak bardzo różnie kształtują regulacje, które dotyczą ich funkcjonowania. Kłopot jest też z wiekiem ich uczestników.

Powołano je w większości miast na prawach powiatu. Lokalne władze jednak bardzo różnie kształtują regulacje, które dotyczą ich funkcjonowania. Kłopot jest też z wiekiem ich uczestników.źródło: ShutterStock

Powołano je w większości miast na prawach powiatu. Lokalne władze jednak bardzo różnie kształtują regulacje, które dotyczą ich funkcjonowania. Kłopot jest też z wiekiem ich uczestników.

Korzystanie z tego instrumentu partycypacji społecznej jest fakultatywne, ale władze miast najwyraźniej widzą potrzebę ich funkcjonowania. Spośród wszystkich 66 miast na prawach powiatu rady seniorów powołano w niemal 90 proc. Każde jednak zrobiło to według własnej koncepcji – różnie podchodząc do wieku członków rady i ich kompetencji.

Osoba starsza, czyli...

Ustawodawca, określając skład rady seniorów, ograniczył się do lakonicznej regulacji. Artykuł 5c ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 506; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1815; dalej: u.s.g.) stanowi jedynie, że organ ten składa się z przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na ich rzecz, w szczególności z organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. Ustawodawca ani nie wymienił enumeratywnie katalogu podmiotów działających na rzecz seniorów, ani nie zdefiniował pojęcia „osoba starsza”. W związku z tym jednostki samorządu terytorialnego różnie do tych przepisów podchodzą – część wprowadziła cenzus wiekowy dla osób mających być członkami tego organu, a część nie. [tabela 1] Jak sprawdziliśmy, średnio w co drugiej JST trzeba mieć do tego odpowiedni wiek. Jaki? Granica ustalana jest w uchwalanym przez radę miasta statucie rady seniorów. Albo po prostu znajduje się w nim definicja seniora, albo zapis zastrzegający, że w skład organu mogą wchodzić osoby spełniające odpowiednie kryterium wiekowe – w badanych miastach było to 60 lub 65 lat.

Tabela 1. Podstawowe kryterium

Wiek

Rady seniorów, w których zastosowano cenzus (w liczbach)

Rady seniorów, w których zastosowano cenzus (w proc.)

brak

25

42,37

60 lat

33

55,94

65 lat

1

1,69

W statutach, w których wprowadzono kryterium wieku, najczęściej obejmowano nim wszystkich członków rady seniorów ‒ niezależnie od tego, czy ktoś wszedł do rady w otwartym naborze, czy jest reprezentantem podmiotu działającego na rzecz osób starszych. Ale były też takie jednostki, które ograniczyły ten wymóg tylko do tych członków rady seniorów, którzy pochodzili z otwartego naboru. W niektórych miastach zdecydowano się z kolei na wyłączenie spod cenzusu wieku jedynie delegowanych do rady seniorów przedstawicieli rady miasta i prezydenta miasta. Rzadko spotykanym rozwiązaniem jest wskazanie, że kryterium wiekowe powinna spełniać tylko określona część członków rady, a po osiągnięciu minimalnego odsetka pozostali członkowie mogą być włączani do organu z pominięciem opisywanego wymogu.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane